Innsparinger

Sparekniven rammer på de merkligste områder

Leste i avisen idag at de vil legge ned 3 av distriktets skoler. Og jeg merker at jeg blir irritert på politikerne. Virker som om de mister alt de har i hodet,  når de blir valgt inn i ett eller annet parti eller styre. Har de glemt helt hvilke tanker de hadde når de hadde små barn selv og var  «vanlige» borgere. Ville de ha sendt sine barn med buss hit og dit. Ville de ha engasjert seg så sterkt på dugnader i helt andre områder eller der de sogner til. Ville de ha hatt 50 elever i hver klasse. Betyr det ingenting at en 6 åring er trygg, og føler seg kjent med skolen sin? Hvilken pris skal de små betale for det?

Når vi bor på en liten plass kjenner de fleste hverandre. Skolen har en viktig posisjon i bygda og fungerer som ett samlingspunkt for sambygdingene på festdager som feks 17. mai etter at samfunnshuset er nedlagt.  Tar de vekk skoletilbudet fjerner de en viktig del av lokalhistorien.  Skolene på bygdene er også opptatt av å formidle lokalhistorie, slik at de elevene får en «identitet» og kjenner til utviklingen på bygda.  Dette må vel være verdifullt?

 
Nei fremtiden er vel at alle skal snakke lik dialekt (les bydialekten) og mangfoldet og bygdestolthet, var noe man hadde før…..

Jeg behøver ikke å engasjere meg så mye akkurat nå, mine barn er forlengst ferdig med barneskolen. Men jeg engasjerer meg,  fordi jeg har et barnebarn som skal begynne på skolen etter hvert, og at det skjer i nærmiljøet vårt!

Og hvor mye penger vil de strengt tatt spare!? Det koster også å få sendt elevene til andre skoler. De må bruke like mye penger til skolebøker. De må alikevel renovere og passe på bygningsmassen som de eier. Muligens de sparer en  stillingskostnad eller to, men er det verdt det? Kan ikke politikerne heller spare inn på flotte reiser og seminarer som de synes de trenger.

Jeg oppfordrer med dette FAU gruppenen ved de berørte skoler å starte en underskriftsaksjon.

Legg igjen en kommentar

