Kirken

Øyestad gamle Kirke

Kilde: Øyestad Gamle Kirke- 750 år-100 år dobbeltjubileum

Jeg er ikke den som går i kirken til enhver tid. Men jeg har fortåelse for de som synes at kirkegang er en selvfølge hver søndag. Men kirken her på stedet holder på å få «ansiktløfting».Og det må skrives om. Uvant å se kirken (som jeg er døpt,konfirmert og gift i), få ny hvit fasade og «nytt» tårn.  

Opprinnelig var kirken gråstenskirke, med opphugne stener i hjørnene.Oppført i slutten av 1200 tallet eller begynnelsen av 1300 tallet.Den eldste presten vi kjenner til i Øyestad er Eirik Nielson, prest i Øyestad i 1304. Men man mener at kirken også sto her i 1240. Eldste gravsteinen som finnes på gravlunden er fra en person som er født i 1728 og død1796.

Jeg er ikke sikker på om jeg synes noe om at de har kalket over gråsteinen som var på veggenes utside. Det var det som kjennetegnet kirken. Er heller ikke sikker på at jeg liker at de legger blankt dekke over kobberet som var i tårnet. hmmm ???

En annen ting som er trist er at de har kuttet ned hele alleen med bjerketrær som var ved inngangen inn til kirken. Det blir veldig «kaldt» uten denne rammen rundt.

Vel min mor sier at kirken har vært kalket hvit tidligere, Og det kan jo hende at det blir pent??

 

Bilde1-før brann i 1900. Bilde2-etter brannen. Bilde 3 og 4 slik husker jeg kirken

Ny fasade... ??

One thought on “Kirken

Legg igjen en kommentar

