ABC

i ord og bilder

abc-i-ord-og-bilder

Da er vi kommet frem til Bokstaven D i Petunia’s ABC i ord og bilder. Ved å trykke her kan du se linker til flere innlegg med bokstaven D.

D for dialekt

Dialektet vår er merkelig. Det skal ikke lange avtstander som skal til før en merker at dialekten endrer seg. Min dialekt er helt grei når jeg prater den, men ikke når jeg hører den i media. Da blir den faktisk veldig snodig med mange rare ord. Ser også at dialekten endrer seg veldig på noen få år. Mange av de ordene som jeg hørte mine besteforeldre si, er det ingen av dagens ungdom som sier. Det er merkelig.

Av sørlandske ordene er noen av dem er helt uforståelig for andre enn de som kommer fra sør i landet. Husker at jeg måtte forklare endel ord for min mann (Fra østlandet) den gang vi kom sammen.

Noen av de mest spesielle ordene er samlet i 3 bøker, skrevet av Jonas Line og Øystein Bjørlov.

 

c3a6ndal

Mi hær skarre r’år og balaude konsonantår.Mi hæ au mange rære or å uttrykk. Noen a dei ska e prøve å få fram til dere sånn som mi seiår dei.

Ar» blir ofte ‘Æ’
eksempler:
Arendal blir «Ændal»
Arild blir ‘Ærill»
Arve blir «Æve»
Farge blir «fæve»

Noen ganger så blir også «Er» til ‘æ’.
Erling blir ‘Æling»
Vernepleier blir «Vænepleiå»
Ergoterapeut blir «Ægoterrapaut»

Dere må gjærne prøve å gitte å e meinå:

 

Fu i fang

E e a å edeår

Maule

Studd

Såntår

Fåje

I jaffal

Snøden

Klåde

Tofse

Vidde

Ronse

Treie

Jilt

sjibbe

Da-da då du

Vil du se mer om ændalsdialekten følger noen gode linker

http://ikkepedia.org/wiki/Ændal

http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/section?category=local&profile=1092

http://www.landsbygda.no/arendal%20dialekt.htm

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/528

Æ du på faisbook kan du melde dæ inn i gruppa

http://www.facebook.com/group.php?gid=2324627757

9 thoughts on “ABC

  1. Charlotte koselig at du likte bidraget mitt. Jeg var inne på siden din. Utrolig nydelige bilder du får frem. Ble helt bergtatt av hortensiaen din. Kommer nok tilbake til siden din:-)

  2. Flott D bidrag🙂 Det er nok ikke bare i ARendal at dialekta forandres. Enkelte plasser feks Heddal i Notodden kommune prater ungdommen nesten «bymål». Fæle greier…

  3. Takk for koselige ord. Har vært inne på sidene deres å kikket, og lest. Virkelig flotte blogger dere har. Det som er så flott med ABC i ord og bilder, er at en oppdager mange blogger en ikke ville ha funnet. Jeg har fått så mange gode sider å stikke innom, og dere skal ikke se bort fra at jeg tar turen innom dere igjen.

  4. Artig innlegg med en meget lokal vri ja.😉
    Forstår de fleste ordene du har skrevet ned her, men ikke alle….
    Flott innlegg. Morsom vri. ;)))

  5. Fascinerende
    Dog seriøst.
    Det handler ti syvende og sist om vi forstår hverandre, eller vil opprettholde et satmmespråk.
    Dessverre er det siste alt for utbredd.

    Kjempebra innlegg og tankevekkende.

    PS. Jeg har selv blitt skikkelig mobbet for min dialekt.

  6. Utrolig stilig! Dialekt! Fantastisk valg! Det du beskriver når du hører dialketen din i media – tror jeg er gangs for de fleste. Jeg snakker bæærrrrrrgæænsk og grøsser når bergensere snakker på Tv eller i radio.
    Flott bidrag fra deg:)

Legg igjen en kommentar

