ABC

i ord og bilder

abc-i-ord-og-bilder

F for Flommen som aldri kom

F? Hva skal en skrive om? Min mor kom med forslag om å skrive om frosker og flaggermus. Men jeg er så livredd for de, at jeg hadde ikke klart å få bilde. Og det hadde ikke blitt noe som jeg kunne dele med dere.

Yes! tenkte jeg når jeg var inne å leste lokalavisen og kikket på værsidene. Det var meldt 5 årsflom, og det var jo perfekt å ta bilde og skrive om. Jeg ventet og jeg ventet, og tok det ene bildet etter det andre, men tror du vannet steg til flomnivå, neida!  Så i og med at jeg hadde vandret rundt å ”lett” etter flommen, blir det mange bilder her fra min flom-leting.

I 1953 var den største flommen etter 1892 er det sagt. Da brøt den opp gulvet i den store kraftstasjonen på Rykene. Etter dette er det gjort utbedringer nedenfor og ovenfor fossen slik at man hindrer storflommer.

Disse årstallene er merket på flomstøttene

2000

17/10 1987                     42.53

1953

9/11 1916                       43.00

1860                               44.23

8/10 1892                       44.81

1837

 

 

Flere innlegg på ABC i ord og bilder finner du hos Petunia

3 thoughts on “ABC

  1. Dette var ett kjempe flott innlegg. Flom er ikke til å spøke med nei. Fy søren hvor mange denne flommen virkelig har ødelagt for. Bra bilder du har funnet frem 🙂

  2. Hehe! Når man for en gang skyld ønkser at noe drastisk skal skje… så skjer det ikke.
    Men det er nok mange som er glade for at det ble som det ble.
    Og uansett så ble det jo et bra innlegg fra deg:)
    For noe år siden hadde vi et skikkelig regnvær her i Bergen (Ja, verre en vanlig faktisk!) Det gikk et ras her i nabolaget som tok 3 menneskeliv (Hatlestad terrasse) og vann og elver fosset over alle veier. På veien opp hit vi bor må vi krysse en bro med en vanligvis så grei elv under. Denne elven kommer fra en demning. Vannet stod langt over demningen og elven var blitt til en foss som sprutet over broen og veien. Det var ikke bare her hos meg det var texas.
    Det var ikke noen kjekk opplevelse og det ga nok mange av oss en liten vekker.
    Man er egentlig ganske så sårbar når naturens harme setter inn for fullt.

Legg igjen en kommentar

