ABC

i ord og bilder

abc-i-ord-og-bilder

 

 L  for Leker

 

 

Det er mange leker vi gjorde når jeg var mindre, som tror jeg forsvinner med oss, hvis vi ikke er flinke til å lære de bort. Tror nesten vi var ute hele tiden. Kan nesten ikke huske at vi satt inne å kjedet oss.  Glansbilder ble puttet på ”puttpåbøker” og servietter ble sirlig brettet og lagt i forskjellige mønstre og temaer.

Om vinteren hvis det var mye snø, rant vi på akebrett og kjelke i dalene.Ski eller miniski var fremme. Vi koblet sammen sparker og kjørte i tog. Vi tråkket oss hus i snøen, med mange rom, og ofte flere hus, sånn at vi kunne ”gå” på besøk til hverandre.

spill3

Så fort snøen forsvant, var det frem med femøringer for å kaste på stikka, og klinkekuler. Vi sparket fotball, lekte ”ballen i ringen” og kanonball. Strikk og hoppetau var alle med på. Og så mange forskjellige regler vi kunne.

spill2

Vi kastet ”Ante over”  bare vi fant ett passende hus.

(«Ante Over» Det er en spennende utendørs spill for gutter og jenter. Du kan spille over/rundt enhver rimelig stor bygning eller en liten garasje uten gjerder, for å forhindre at spillere løper rundt det. En skulle kaste ballen over hustaket. Så gjaldt det å fange ballen 3 ganger. Når en hadde klart alle 3 , måtte en snike seg rundt hjørnet av huset uten at det andre laget hørte at en kom. Da var det store muligheter for å «vinne» en person over til sitt lag med å treffe en person med ballen.Spillet vinnes av teamet som har flest spillere, eller en side vinner når alle mennene er tatt fra det motsatte laget.

 

Kastet land med ordentelig kniv. Det var en tegnet i sand, en stor rund ring, som ble delt på midten. Så gjalt det å kaste kniven stående på motpartens land. Da kunne en erobre en del av landet til motparten. Murre er det noen som husker det? Da skulle en gjemme en tiøring i en hånd, og fremføre forskjellige figurer med hendene. Så skulle motparten gjette hvem hånd tiøringen var gjemt i.

Crocket, Paradis (mange forskjellige typer) og badmington var også slagere. Noe det forresten er enda. Vi har kjøpt kubbespillet nå som er et kjempefint familiespill. Alle kan være med fra 1 til 99 år.

 

spill1

Kom gjerne med ting som dere lekte med når dere var mindre. Det er artig å finne ut av om det er andre leker som jeg ikke kan huske.

3 thoughts on “ABC

  1. Kjære deg da Petunia. Selvfølgelig skal jeg fortsette å følge ABC i ord og bilder 🙂 Det er nå ikke din feil dette rotet her. Men takk for at du likte L min.

    og Aud…Det er masse leker jeg husker jo mer jeg tenker etter her. Knutemor!?

  2. Hva er livet uten lek… ingenting! Det var et flott valg for L
    Huff!!!Jeg beklager på det sterkeste de problemene som har vært på ABC og mr. Linky. Vi får håpe det går bedre fremover…
    Jeg skulle ha kommet innom deg for lenge siden, men linkene ha kommet og gått og jeg har forsøkt å forstå hav problemet egentlig er, men det hele er litt utenfor min makt…
    Jeg håper du vil fortsette å følge oss på ABC til tross for rotet…
    Klem:)

  3. Dette fikk meg til å huske hva vi lekte når vi var i gebursdagselskap, når vi var små. ( Vet ikke hvorfor vi kun gjorde det da, men kanskje pga vi trengte å være mange) Det var: Slå på ringen, og Bro bor brille! Husker du?

Legg igjen en kommentar

