ABC

I ord og bilder

abc-i-ord-og-bilder

S for Sommerbyen Arendal

10

Arendal er vel en typisk sommerby. Da eksploderer den med liv og røre. Hele byen blir pyntet med blomster og det er masse turister som kommer. Jeg elsker å være litt turist i min egen by. Det er mange arrangementer som blir holdt, det skjer noe nytt her hver dag. Det nytter ikke for meg å få med meg alt, men ta en titt inn på denne siden, så får du ett overblikk.

13

Av de store tingene som skjer er det vel Canal Street, NGP og masse hyggelige konserter i bakgården og andre plasser rundt om i byen. Det er utstillinger, museumer, sommerfuglpark(Arendal sommerfuglpark på Hove på Tromøy åpner for sesongen lørdag 18. april kl. 10.00, og det er åpent daglig onsdag – søndag kl. 10-16.)

14

Ønsker du en tur rundt om i skjærgården tar M/S Nidelv daglige sightseeingturer «Hisøy rundt» med avgang fra Arendal(Pollen) kl. 1200 og 1500. Strender finner en forresten mange plasser her, det er greit å komme til dem med bil og båt.

15

Hvis du blir lei  av å sole deg , kan en jo ta en tur på museumer. Det er mange å velge mellom. Aust Agdermuseumet, Bomsholmen fløtningsmuseum i Nidelven viser hvordan man fløtet tømmer i gamle dager. (Museet er åpent hver søndag kl. 12-16 frem til 15. august).  Eller hvorfor ikke ta en hel dag ut til Merdø, som har deilige strender og museum. (Merdøgaard er et gammelt skipperhjem som er omgjort til museum, og det er åpent hver dag kl. 12-17 med omvisninger hver hele time – den siste kl. 16.00 – frem til 16. august.) Kløckers Hus, det fine, gamle bymuseet på Tyholmen i Arendal, gir mange eksempler på hvordan en velstående borgerfamilie levde på 1800-tallet. Museet er åpent tirs.-fre. 10-15 og lørdager 10-14.

16

17

Internasjonalt marked er en opplevelse og lørdagen er avholdt til Bondens Marked.

18

Hvis det er ungdommer som søker litt fart og spenning kan jo en ta turen til Arendal Paintball. De har ny bane (2009) på Myra. Eller ta en tur til klatreveggen.

19

Ja mye skjer når det er sommer i Arendal, men på vinterstid derimot………..

Det får jeg komme tilbake med ved en senere anledning.

En utfordring til de som leser innlegget her…….. Skriv litt om din sommerby. GOD SOMMER!

4 thoughts on “ABC

  1. Mente jeg hadde vært på besøk hos deg på S, ja, men jeg ble i tvil etter kommentaren din. Men et fint innlegg kan jo ikke besøkes for ofte:)
    Nyter du sommeren fortsatt?
    Solen har «forlotten» Bergen for en stund, men den kommer nok tilbake!

  2. Sommerbyen Arendal har meget forskelligt at byde på, og så kan du lide at lege turist i byen, selv om du bor der året rundt. Jeg har det på samme måde, og opdager til stadighed noget nyt😉

  3. Sommerby er et godt valg for S!!! Min sommerby er nok Bergen og den har jeg vel skrevet nok om;)
    Gi meg en lyd når du har bilder på plass, så kommer jeg tilbake og tar en titt!

Legg igjen en kommentar

