Piken fra Seinen

Jeg har en figuravstøpning i gips hjemme.

Den har jeg arvet etter min mormor. Mamma fortalte at den kalles for «Dødsmasken av piken fra Seinen» Det var ikke mange artikler jeg fant om denne figuren, selv om den skal være ganske kjent. Når jeg søkte i leksikon og oppslagsverk fant jeg ingentinng. Det var kun to treff i googel. Men fikk ikke noe særlig informasjon her. Jeg søkte på fransk etter det samme, litt flere treff og dette er hva jeg fant ut av.

pigen0021pigen0031pigen0041pigen0011

Er det noen andre som har opplysninger om denne figuren må dere gjerne skrive en liten kommentar. Det er en fasinerende historie etter det lille jeg har funnet ut av.

Den ukjente av Seinen, er en ung uidentifisert kvinne som det ble laget dødsmaske av ansiktet hennes i gips. Dette ble en populær dekorasjon på veggene i husene etter 1900. Ansiktet er en kilde til inspirasjon for mange verker av litteratur, både i fransk og i andre språk. Ifølge George Villa som tok denne informasjonen fra sin mester Jules Lefebvre, var avtrykket tatt på ansiktet til en ung modell som døde av tuberkulose i 1875

Legenden om selvmordet hennes tok form i 1900. Kroppen til den ukjente piken ble funnet i Seinen i Paris.

«Rundt 1880 fisket noen i elven Seinen i Paris, der liket av en ung kvinne ble funnet. Det ble brakt til likhuset, men ingen kom for å kreve kroppen. En ansatt ved likhuset, ble så grepet av skjønnheten til den unge kvinnen at han gjorde et støpt avtrykk av gips fra ansiktet henne,.en dødsmaske av ansiktet.»

Gjennom årene er mange kopier produsert Mange spekulasjoner har versert om hva som gjør det lykkelige uttrykket i ansiktet , om hennes liv, hennes død om det var ulykke eller drap, og hennes plass i samfunnet.

3 thoughts on “Piken fra Seinen

  1. Et interessant faktum er at denne dødsmasken dannet grunnlaget for ansiktet til Lærdals Anne-dukke.

  2. jeg har også en av figurene. Det jeg vet er at hun var så gudeskjønn nr hun ble tatt opp fra vannet at det var derfor de tok avstøpning av henne. Fikk også vite at det er kun 7 originale av avstøpningen

  3. Jeg har den samme figuren selv, som jeg arvet etter min mor. Jeg har hørt samme historien som deg så jeg har ikke noe nytt i tillegg til det du har funnet ut.

    Det er en vakker figur og bærer jo med seg dette at hun druknet. Fine bilder du har tatt.

Legg igjen en kommentar

