ABC runde 2

ABC runde 2 stor

Så hyggelig at Petunia har bestemt seg for en runde nummer to. Jeg var med på alle bokstavene i første runde. Så nå får vi se hva vi får til i runde to. Petunia har laget en egen side med abctema som du finner her. Der vil du også finne mange andre gode blogger som er vel verd å stikke innom.

Min A er for Aviser i Arendalsområdet.

Enten en leser aviser på nett eller i papirutgave, har vel alle et forhold til sine lokalaviser. Her i Arendal er det to aviser som dominerer. Som regel leser jeg dem på nett, men i helgene er det veldig hyggelig å kjøpe seg papirutgaven og lese fra begynnelse til slutt og bare kose deg.

avis001avis003avis002
Agderposten
er en dagsavis som blir utgitt i Arendal i Aust-Agder. Den ble grunnlagt av lærer Jens Svendsen og utgitt første gang 1. juli 1874 og han var avisens første redaktør.Han etablerte et boktrykkeri i Arendal samme år som avisen utkom med sitt første nummer.
Svendsen startet avisa for å gi de vanlige leserne også utenfor byen et talerør og debattorgan.

I 1919 overtok aksjeselskapet Agderposten AS eierskapet og driften av avisen. Styret besto av foregangsmenn fra distriktet,

Agderposten engasjerer seg i lokaltv TVA, og i Radio_P5. Avisa var med som initiativtaker da Kanal24 ble etablert, men solgte sin aksjer i radiokanalen til TV2 29. desember 2006.

Arendals Tidende
er en lokalavis i Arendal som kommer ut to ganger i uken, tirsdag og lørdag. Den dekker Arendal kommune og ble etablert høsten 2005, da med prøveutgaver. Fra 1. januar 2006 kom avisen ut som abonnementsavis. Arendals Tidende er et politisk uavhengig presseorgan som arbeider etter Vær Varsom-plakaten. Redaktør er Nils Petter Vigerstøl som tidligere, blant annet, har vært redaktør i Tvedestrandsposten, ansatt i regionsavisene Agderposten og Fædrelandsvennen, samt gitt ut en rekke naturbøker på Friluftsforlaget.

I 2008 flyttet Arendals Tidende inn på Arendal Jernbanestasjon. Avisen er nå agent for NSB og har også arbeidsgiveransvaret for en tidligere NSB-ansatt. Overtagelsen gjør at stasjonen fortsatt er bemannet i ukedagene, og venterommet blir også åpent i helgene.

28 thoughts on “ABC runde 2

  1. Aviser var nok ett klokt valg denne gangen, vi leser dem hver dag og det er ikke mye som setter seg,men utrolig hvor rastløse man blir hvis man må være noen dager uten.
    Flott innlegg !!!

  2. Du har lyckats fantastiskt bra med bokstaven A: avis, Agderposten, Arendal, Aust-Agder. Allt börjar på A. Verkligen finurligt uttänkt! Tidning (avis) i pappersupplaga är en nödvändighet man inte kan vara utan.

  3. Bra løsning til første bokstav og veldig informativt🙂 Det er fint å lese aviser i parpirutgave, jeg koser meg med vår lokale til frokost – men leser også på mye nyheter på nett.

  4. Veldig interessant å lese.
    Men, jeg funderer på hvor lenge papiravisene fortsatt kan eksistere.
    De er jo i dag helt avhengig av tildels svært høye statlige overføringer – samtidig som fler og fler leser kun nettaviser, som kanskje også er mer miljøvennlige hvis man tenker på hvor mange trær som må hugges for å produsere papiraviser.
    Tiden vil vise.

    Men dette var en veldig flott start på runde 2 i ABCen.

    Min er på min blog 2 og på norsk i denne runden.
    http://toraamusic.blogspot.com/2009/09/abc-pa-norsk-nordisk-hei-igjen-alle.html

  5. WOOW…. jeg er helt overveldet. TUSEN takk for alle flotte kommentarer. Det gjør at det blir ekstra gøy å være med. Så igjen tusen takk og ha en trivelig helg🙂

    Madame; da jeg har familie i Danmark kjenner jeg godt til avisen din🙂

  6. Aviser er bra på A, ikke sant???
    Det eneste som er dumt emd aviser, er alt papiravfallet det skaper. En uke med aviser her er 2 bæreposer med papir bort i bosshuset.
    Agderposten har jeg sldri lest, men det er kjekt å se aviser fra andre steder i landet:)
    Kjekt du ble med på denne runden også!

  7. Aviser er helt ok på nett, men da får man jo ikke med seg de små notisene, bare hovedoverskrifter.
    Arendal er forresten et nydelig sted i Norge :o)

  8. Jeg leser også aviser på nette, men bare de «store». Lokalavisene vil jeg kose meg med. Helst i langdrag. Kjenne papiret mellom fingrene, bla bakover fra forsiden sakte på jakt etter de små notisene. Tar ofte mine tre lokale favoritter (egen kommune og nabokommunene) igjen flere ganger. Pussig nok finner jeg stadig nye ting.
    Kjekt å lese innlegget ditt om Agderposten.Ha en god (avis)helg.

  9. Jeg leser kun avisenes nettutgaver.
    Kjøper noen papiraviser i helgene, i likhet med deg.
    God helg ønskes deg, med alt du fyller den med. Både avislesing og annet.🙂

  10. Aviser er spennede og ekstra gøy er det å lære om andre landsdelers aviser:) Man gror jo fast i sin egen lokalavis og riksavisene:) Nyttig lærdom! OG imponerende å ha vært med på alle rundene!

  11. Papiraviser er et must. Så jeg abonnerer trofast på Nordlys, og leser i tillegg noen på jobbe. Og kjøper Dagbladet med magasinet på lørdag. Og noen ganger er det en VG-selger her på døra på søndag morgen. Er klar over at det er gårdagens nyheter, men det er nå noe ewget å lese på papir, lell.
    En flott A fra deg.

Legg igjen en kommentar

