ABC runde 2

 Hver fredag (eventuelt sent torsdag kveld) blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen her, abctema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav.
Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Innlegget på bloggen din skal linkes til Petunia blogg eller ABC bloggen .

ABC runde 2 stor

B for bryggeri

 
Og jeg har vært på den Nøgne Ø på besøk

Navnet Nøgne Ø betyr «naken øy»

nøgneØ011

nøgneØ006

Her ser dere bryggerkjelene og tankene som ølet er på før de blir tappet over på flasker.

nøgneØ001

nøgneØ004

nøgneØ005

De holder til på den gamle kraftstasjonen på Rykene. Der er det full aktivitet fra tidlig morgen til sene kvelden.  I oppstarten var det bare noen få varianter, men nå har de over 30 forskjellige typer øl. Veldig spesielt er Tyttebær øl, som brygger for Mikkeller i Danmark! Denne får du ikke på vanlige butikker, men må spesialbestilles. Det tar fra 2 uker til 4 måneder og brygge ølet, alt avhenger av hvor mye malt og alkohol det er i de forskjellige ølsortene. Jeg synes de lager mange artige navn til ølslagene sine, slik som «underlig jul», «Tyttebær» og «brun» for å nevne noen.

nøgneØ010

nøgneØ009

De har høstet mange priser, og masse positive reaksjoner, for sin brygging av øl. Det var utrolig spennende og ta turen innom bryggeriet, og jeg er stolt over å ha det i nærmiljøet mitt.

nøgneØ002

Tapping av øl på fat.

nøgneØ003

Nøgne Ø’s undertittel – «Den kompromissløse bryggeri» er en ren erklæring om  å lage øl av høyeste kvalitet, personlighet og individualitet.  Aksjeselskapet ble stiftet vinteren 2002 av Gunnar Wiig og Kjetil Jikiun. Bryggeriet startet på Bergemoen i Grimstad, men flyttet høsten 2005 inn i de gamle lokalene til Rygene Kraftstasjon.

Alt ølet er upasteurisert og inneholder derfor levende gjær. Det gir en lang holdbarhet og et fyldigere øl. Det tilsettes ikke kullsyre, all kullsyren i ølet produseres av ettergjæringen som skjer i flasken.
Bryggeriet er ett av få norske bryggerier som eksporterer øl og selger blant annettil Sverige, Danmark, Finland, England og USA. Rundt 50% av produksjonen eksporteres.

nøgneØ008

nøgneØ007

45 thoughts on “ABC runde 2

  1. Sikke et spændende indlæg og rigtig godt valg: Bryggeri. Tyttebær øllen beder jo næsten om at blive prøvesmagt.😉

  2. Jeg takker igjen for alle koselige kommentarer.
    Det er desverre ikke alle sidene jeg kommer inn på for å legge igjen en kommentar blandt annet Gitte, f, og somdagengår. Vil gjerne inn å se på deres ABC også.Beklager dette.Men det kan om mulig være at jeg har funnet dere gjennom ABC siden.

  3. TorAA;
    Etter det jeg er blitt fortalt selger de ølet i de fleste øl og vinbutikker i USA i 43 stater. På hjemmesiden står det at Shelton Brothers er agenten i USA. Disse går an å kontakte direkte for å finne utsalg nærme deg.

  4. WOW! Kjempestilige bilder. Liker særlig godt de brune flaskene, som du har fått fram veldig fint på bildene. Men aller best liker jeg selve produksjonsutstyret, så blank og fint. Og ryddig.
    Selve ølet frister også.

  5. Vet du hva, til vanlig drikker jeg ikke øl – kroppen reagerer meget negativt på hva som produseres av de store bryggerier.
    Men noen av sortene fra dette bryggeriet, og fra et par mikro-bryggerier i Düsseldorf, ja det smaker godt og kroppen min tåler noen glass.
    Jeg har venner og familie i USA. Som er glad i øl laget på denne måten. Vet du hvor i USA dette øl er å få kjøpt?

    glemte helt at det er ABC-B
    Supert og informativt innlegg.

    hilsen
    http://toraamusic.blogspot.com/

  6. Kjempeflott presentasjon av eit for meg ukjent Bryggeri:0)
    Spennande lesning, og kjekt å sjå bilder inne frå produksjonslokalet!!
    Kule flaske og navn på ølet og, synst spesielt tyttebærølet såg spennande ut;0)

  7. Tusen hjertelig takk for alle kommentarene.
    Skulle gjerne ha sendt smaksprøve til dere som ønsket det, men det hadde blitt en smule utfordring for meg. Vil ønske alle sammen en riktig god helg.

  8. oi godt jeg ikke leste dette først for da hadde jeg fått prestasjonsangst . Hva en ikke lærer og alt fint en får se her.
    Takk og god helg

  9. Fine bilder og info Kirsten!;-) Jeg synes flaskene og den kurven de pleier å selge de er flotte, men smaken er noe spesiell.
    Visste ikke at du var så pyse på høyder…du hadde jo trampoline etter hva jeg husker.. da kan du også komme litt i høyden;-)

  10. Det var sikkert veldig kjekt å få omvisning på bryggeriet.. Men tyttebærøl? hmm nja vet nå ikke helt om det frister da.. hehe kan godt skjønne at det ikke er til salg i butikkene..

  11. Tyttebær øl, eller Lingon öl som noen skriver, høres spennende ut, jeg har heller aldri sett ølet men hvis jeg finner det en gang skal det smakes🙂

  12. Du har helt ret i, at man skal påskønne de lokale tiltag, og du har her gjort flot reklame😉
    Jeg kan ikke tåle almindeligt øl, men måske er Nøgen Øs anderledes produktion bedre!

  13. Så gøy å få oppleve bryggeriet fra innsiden:) Og den nøgne Ø har jeg hørt om med en ølelskende mann i huset:) Tror faktisk de har vært en del av min øl-adventskalender:)

  14. Ja, her i Drammmen har vi jo Aass og alle drammensere har vel en gang i løpet av livet vært der på omvisning og fått lov å drikke så mye brus man vil🙂
    Men her skulle det vært enda mer interessant å ta seg en smaksprøve eller to -hehe😉

    Ønsker deg riktig god helg!

  15. Skjønner ikke hva som skjedde – men det forrige innlegget forsvant visst i det store intet. Et nytt forsøk på å si at dette var da en strålende reklame for Den nøgne ø. Jeg loveer å smake, dersom ejg får sjansen. Hilsen mormonsen i mack-land.

  16. Dette var en flott B, og en fin reklame for Den nøgne ø. Jeg kan ikke huske å ha sett dette merket, men det er kanskje ikke så rart, her jeg lever i Mack-land. Men lover å smake, dersom jeg noen nganger får muligheten. 🙂

  17. For ett flott sted også så mange flotte ølsorter, fikk skikkelig lyst til å smake tyttebær øl, så det må jeg vel prøve å få til en gang ;o)

    Flott innlegg!!!

  18. Vad spännande att se dina bilder och läsa! Kul med litet ovanliga ölsorter. Tyttebaer det måste väl vara det vi svenskar kallar för lingon…..ska allt kolla på Systembolaget nästa gång om jag hittar denna ölsort! /Anette

  19. Stilig!
    I Trondheim har vi Mikrobryggeriet. De lager også veldig godt øl, om enn i en mye mindre skala.

  20. Kjempeflott innlegg!
    Ofte kan slike små bedrifter lage mye bedre produkter enn de store velkjente som kan bruke uante beløp på markedføring.
    Her ga du jo dem en kjempefin reklame:)

Legg igjen en kommentar

