I helgen

har vi gjort litt forskjellig

Vi har fått klippet plenen, noe som jeg tror er siste gangen iår. Vi har tatt bort noen stein som lå igjen etter murerprosjektet til mine foreldre. Min datter og svigersønn overtok de steinene som gikk an å bruke, da de skal bygge mur. Tuslet en tur i byen. Vi har hatt besøk av solstrålen Angel. Hun har begynt å gå/løpe nå, så det er full fart når vi har besøk av henne. Og hun babler i vei på sitt eget språk, vel det vil si at vi kjenner igjen noen ord, men for det meste tror jeg det er bare henne som forstår det hun sier. Ellers har vi bare kost oss.

Min mann «bestilte» hjemmebakt brød til å ta med seg innover til hybelen. Så søndags morgen bestod huset av nystekte dufter. Både brød og skoleboller ble bakt.

Jeg har ikke oppskrift på brødet mitt, da dette består synsing. Men det som er i, er mel, gjær, salt,rapsolje og lunket vann.

 bak001

Jeg prøvde også en ny oppskrift på skolebrød. Jeg tok i litt mer mel enn det som sto i oppskriften fordi jeg synes den ble litt for klissete og jobbe med.

Ingredienser
1½ kg mel
300 gr. smør
3 ts. kardemomme
50 gr. gjær
1 l. melk
300 gr. sukker

Tilberedning
Lag vanlig gjærdeig.La deigen heve ca. 45 minutter.

Trill ut bollene.(Bruk litt smeltet smør eller hvetemel på hendene når du triller ut bollene.)

Bollene skal så hvile i ca.30 minutter.

Deretter tar du platene på bordet med bollene og trykker forsiktig ned med to fingre på hver hånd og drar forsiktig ut slik at det blir et godt hull uten at du river hull gjennom bollen.Ta vaniljekrem i hvert hull og lar bollene heve i ca. 20 minutter.

Steketid: 220 grader, midterste rille i ca. 10 minutter.

Når bollene er avkjølt smører du melisglasur rundt det gule og dypper i kokos.

bak002

3 thoughts on “I helgen

  1. Takk for kommentar på B-baking og B-brød hos meg!Deilig brød hos deg også! Skolebrødene så veldig gode ut, lenge siden jeg har bakt det. Blir mindre baking når ingen av ungene er hjemme.

  2. Uhm.. skolebrød er længe siden jeg har smagt. Vil prøve mig på opskriften i høstferien næste uge. 😀

    Forresten Kirsten, hvilket fotoprogram bruger du?

Legg igjen en kommentar

