ABC runde 2

 I ord og bilder

ABC runde 2 stor Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav.
Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre.
Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv.
Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem.
Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .     

Igjen må jeg få lov til å takk alle for de koselige kommentarene på forrige innlegg.

F or Forskningsstasjonen i Flødevigen

F019

F004

F001

F015

 

 

 Jeg har vært så heldig å få lov til å ta turen ut til Havforskningsstasjonen på Hisøy. Jeg var her ute engang for ca 20 år siden også. Endel er blitt forandret siden den gang. Og i disse dager skal de til med ombygning, så alle akvariene var ikke i full drift da jeg var her.  

     F010  

Dette er det eldste huset på Flødevigen, fra 1890  

  Forskningsstasjonen Flødevigen ble opprettet i 1882 av Gunder Mathisen Dannevig, da som utklekkningsanstalt for torskegg. Yngelen ble satt i sjøen. Senere også hummer og østers.   I 1966 sluttet oppdrett av hummer og utsetting av disse. I et av bassengene, ved lavvann, kan man enda se kloremerker etter østersen. I 1971 ble utsetting av yngel stanset, og da hadde det totalt blitt satt ut 6,6 milliarder fiskeyngel. Metoden han brukte, brukes den dag idag der det klekkes yngel.     

F017 Disse kassene ble brukt til å klekke torskeegg 

 

F014  F011   I 1889 fikk de statlig støtte og fra 1917 ble stasjonen drevet av kun statlige midler. I 1918 ble Stasjonen ogå underlagt fiskeridirektoratet, og er en av landets – og Europas – eldste institusjoner innen havforskning. Helt frem til 1957 var navnet Utklækkingdanstalt, etter dette var navnet Statens Biologiske stasjon Flødevigen. I 1974vble Flødevigen endel av Havforkningsinstituttet.      

 

  

 

F012   F013

Forskningsfartøyet G.M. Dannevig. har sin hjemmehavn ved stasjonen. Dette fartøyet opererer langs norskekysten og Skagerak og Nordsjøen .De har også lettbåter og transportable sonder, prøvetakingsutstyr og fiskeredskaper for arbeid i nærområdet. De har forskningsdykkere og personell med lang erfaring og høy kompetanse på arbeid i felten. Det er også utplassert studenter her.

  

 

  F005

 

 

To akvariehaller med til sammen 30 små og store kar (500/2000 ltr) til forsøk med fisk og andre marine organismer.Kun noen få kar med hummer var i bruk nå. To utendørs basseng på henholdsvis 2000 og 4400 kubikkmeter. Da jeg var her ute var det ikke aktiviteter i de store bassengene. Det var kun en beboer som hadde kommet med sjøvannet. En sjøstjerne.       

F007

Det lille bassenget   

F008Det store bassenget   F009  

 

De har mange laboratorier og jeg var inne på genteknisk. Her finner de ut av om fisken i Tvedestrand, er i slekt med fisken i Arendal, lett forklart. Det er også her de forsker på farlige alger. Noe som gjør at vi kan vite om det er trygt å spise blåskjell blandt annet.   

  F006    

På dette bildet ser en tauene som henger ned fra bryggekanten med blåskjellnett.   

  

F003

Andre laboratorier som er på stedet er;   Våtlaboratorium for prøvetaking av fisk
Kjemisk laboratorium for næringssaltanalyser
Laboratorium til generell kjemi
Laboratorium for genetiske analyser
Rom for algedyrking
Laboratorier for planktonanalyser
Laboratorium for aldersbestemmelse av fisk 
        

F016  

Jeg synes det var kjempespennende å høre historien fra starten, og om driften som er her idag.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

 

44 thoughts on “ABC runde 2

  1. Det er så spennende å lese det du skriver. Flødevigen er jo kjent navn fra min barndom, men visste jo egentlig ikke så mye om det. Og fint med både nye og gamle bilder.

  2. Et helt supert og informativt innlegg!
    Jeg forstår godt at dette har vært en spennende opplevelse.
    Tusen takk for at du deler den med oss.🙂

  3. Wow, jeg er imponert. Her har du gjort skikkelig research for ditt innlegg på F. Veldig bra😛 Kjekt å lære litt også – mye historie i veggene der!

    God helg!

  4. Her lærte jeg mye.
    Du har gjort en innsats som fortjener en fortjenestemedalje.
    Ikke bare viser du bilder fra dagens situasjon, men du har koplet det sammen med historie og aktualitet på en fantastisk måte.
    Tuse takk for at du deler dette

  5. Så spændende! Det minder mig om, at det er ved at være længe siden, jeg har været på Nordsø Centret i Hirtshals. Må se at få planlagt en tur!

  6. Fabelaktig f fra Flødevigen. fikk meg til å tenke på Thorbjørn Egner – «før var jeg lite torskeegg, nå er jeg gammel torsk med skjegg.»🙂
    Jeg har kommentert to ganger nå på dette innlegget, men har problemer med å finne ut om kommentaren kommer gjennom,.

    Mormonsen takk for kommentar. Den kom fint igjennom:-)

  7. Her har jeg også vært en gang for sikkert 20 år siden det og. Tror vi var der på skoleutflukt🙂 Morsomt å se igjen.

    Ha en fin dag🙂

  8. Spennende F!
    Ja femtiøringen forsvinner vel snart den også…
    Jeg synes litt mer smakfull ris er fint jeg også, men ser ikke poenget i å bruke en dyr ris på bikkja sin dårlige mage;)
    Ha ei flott helg=)

  9. Dax2; Det viser seg pr idag at småtorsk er det lite av idag. Det er visst så mange andre ting som påvirker betanden av torsk. Mesteparten av torskeyngelen dør visst før høsten setter inn.

  10. Dette var innterresant å lese! Jeg liker å høre om hvordan alt ble drevet før en gang. DEt er fint at slikt ikke blir glemt,. Flott innlegg for F!
    -Margit-

  11. Det var interessant, lykkedes det virkelig at redde bestanden på denne måde? Fantastisk! Flott! Og du har fundet og taget dejlige billeder.

    Hvor kan man lære meget ved at gå på blogg-visit🙂

  12. Det var meget spændende at læse og se dine billeder af Forskningsstasjonen i Flødevigen! Et fint valg til vores opgave i denne uge.
    Rigtig god weekend🙂

  13. Turid: Jeg jobber ikke med formidling eller noe annet som likner. Men jeg har en mor som er lokalhistoriker,og en mormor som også elsket å fortelle.Jeg har bestandig elsket å høre på fortellinger om gamle dager og informasjonen har strømmet på fra min mor og og alle andre som ville fortelle. Så det ligger litt i genene her tror jeg…..

  14. Mange flotte bilder! Utfra innleggene dine har du mye historie- og lokalkunnskap. Vært spennende å vite om du også jobber med formidling i det daglige. Masse hilsen Turid

  15. Rommer mye historie de bygningene der. Å, slike gamle sort/hvitt bilder er så vakre. De kunne virkelig ta bilder før i tiden.
    Fantasisk flott F innlegg:)

Legg igjen en kommentar

