ABC runde 2

 I ord og bilder

ABC runde 2 stor

Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav.
Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre.
Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv.
Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem.
Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Igjen må jeg få lov til å takk alle for de koselige kommentarene på forrige innlegg, jeg er så stolt at noen leser bloggen min.

G for Grimstadbanen

Denne gangen i ord og bilder vil jeg ta dere med litt tilbake til en svunnen tid.Vi skal tilbake til den gang toget var mye brukt til befraktning av mennesker og gods, og togsporene gikk forbi Rykene, hvor jeg bor. Et av togene ble på folkemunne bare kalt «Risemerra».

Banen var først privat eie. Den var ikke tilknyttet  resten av jernbanenettet, og banen endte på Rise i Øyestad kommune. Her var det svingskive for at lokomotivet kunne sette dampen mot Grimstad igjen.Det var smalsporet, med en lengde på 22,2 km. I 1902 ble det bestemt at den skulle bygges fra Grimstad til Rise. Arbeidet  startet i 1903 og 14 september 1907 ble den åpnet. Konsesjonen til anlegg og drift av banen ble gitt 29 august 1904, da i 30 år.

Det var totalt 19 stasjoner på den 22,2 km lange banen. Fra Grimstad til Rise.

GB0010

Min mor har tegnet kart over hvordan jernbanen gikk over Rykene. (Øverst er mot Rise, og nederst er mot Grimstad)

GB0005

Folksomt når siste ordinære toget gikk på Grimstadbanen.

GB0001

Denne låven lå rett ved togskinnene. Den var plateslått med jernplater, for at ikke gnister fra toget skulle antenne den. Låven ble revet i 2008.

GB0008

Her går toget under taubanen som gikk fra fabrikken, ned til Helle

GB0002

Mars 1954. De målte snødybden til 1,60 på flat mark.

GB0009

Det lille hvite huset ved fabrikkpipen , er Rygene stsjon.

GB0006

Ved Rygene stasjon. Den lille gutten er heter Tommy, og var min nabo i mange år og jenta heter Wenche og har vært dagmamma for mine barn i flere år🙂

GB0007

Her er bilde som min bestefar har tatt. Toget gikk rett forbi gården. Her går riksvei 408 idag.

GB0004

Gården til mine besteforeldre ligger til venstre i bildet.

 

Her er merker ennå etter svingskivene på Rise stasjon.

I 1908 fikk «Risemerra» kontakt med omverden. Og i 1935 da Sørlandsbanen nådde Nelaug, fikk «Risemerra» direkte kontakt med Oslo og landets øvrige jernbanenett.

I  januar 1912, overtok staten driften av banen, underlagt 9. distrikt av Norges Statsbaner i Arendal.

Den 21 juni 1934 ble det vedtatt bygd om til normalspor.

Rygene stasjon ble opprettet 16.09.1907. Stasjonens høyde over havet; 35,5 m

Siste ordinære toget gikk 31 august 1961.

Rise Stasjon ble bygget i 1908 og var er knutepunkt for Grimstadbanen og Åmlibanen. Idag er Stasjonsbygningen, pakkboden og vanntårnet fredet. Rise brukes den dag idag for av og påstigning, men er ikke betjent.

Grimstad stasjon er revet, og pr idag er det bygget opp nye bygg som inneholder post, politi og bussstasjon.

62 thoughts on “ABC runde 2

  1. Tusen takk for koselig kommentar hos meg. Har ikke hatt tid til bloggrunde denne uken, så jeg tar en runde nå🙂 Superflott G du har laget til, veldig nostalgisk og flott informasjon om svunne tider. Så flott at din mor tegnet opp!!

    God helg!

  2. Hallo der. Takk for kommentar i bloggen min. Veldig koselig. Utrolig spennende bilder du hadde her. Det er så artig at man tar vare på gammel norsk historie. At man tar vare på dem og skriver dem ned gjør jo at de aldre forsvinner. Spennende innlegg og utrolig artig at din Mor hadde tegnet kart og greier.

    Klem fra Blondhild i bloggen Solskinnet.net

  3. Petunia; Jeg får melding om at kommentarfeltet ikke kan vises. Nå ha jeg prøvd 3 forskjellige pc’er, men får ikke fram kommentarfeltet i det hele tatt.

  4. Jeg har ikke hatt problemer, men hvis det er blogspot blogger du er inne på og får opp at det ikke er mulig å kommentere for øyeblikket/kan ikke behandle forespørselen med rød skrift, så trykk «legg inn kommentar» en gang til. Da pleier det å gå greit.

  5. Jeg synes jeg havde skrevet en kommentar, måske er den havnet et forkert sted (uha, undskyld til vedkommende).

    Men jeg vil lige sige igen at det er dejlige billeder af jernbanen, som den kom i sin tid, og som den blev. Og billederne er skønne optagelser! De hjælper os med at forstå vores historie og dermed også vores verden.

  6. Det er nogle skønne billeder af jernbanen sommer og vinter. Jeg tror at jernbanerne har betydet meget mere i Norge end andre steder, men overalt (også i dag) betyder den nemme transport at man ser mere af verden og forstår mere. Dine billeder er skønne bidrag til mere forståelse af vores historie.

  7. Hei vet ikke hvorfor svaret mitt kom under annet navn . Mannen min er fra Arendal od
    g spilte i Group Six tok nesten deres 30 års reunion som tema men av en grunn står det et annet navn der og adr totalt ukjent . Men det er umulig til tider svare herog skjer kanskje noen feil .vet ikke om du har hørt on de eller din mor:))) de var sørlandsmester 3 år på rad og han var vokalist . men da gikk jeg på barneskolen i Oslo :))). jeg får ikke brukt gmail adr i svar . F . Livingnexttome blogspot

  8. Irene; jeg får desverre ikke kommentert inne hos deg, du har bare åpent for google konto. Du har valgt et vedig flott G innlegg. Synes det med katten i vinduet var så flott. Ha en god helg!

  9. Så spännande att få läsa om den gamla tågbanan! Svartvita bilder till gjorde det hela ännu mer intressant – det är något visst med gamla fotografier🙂
    Trevlig helg!

  10. Kjempefint innlegg! Jeg bor ved en nedleggingstruet bane, men vi gir oss jo ikke??!!Og så forsøker man jo å få den inn på verdensarv-lista også…Flotte fotografier du presenterer. Svart/hvitt er egentlig vel så bra som farger.

  11. Flott historie og så flotte bilder. Det er mange sånne småbaner som har forsvunnet i årenes løp. Her har de gamle linjene blitt flotte sykkelstier som krongler seg frem i landskapet.

  12. Interessant innlegg om Grimstadbanen og det kartet er bare helt fantastisk laget! Alle de detaljene, kjempeflott🙂
    Takk for at du tittet innom hos meg – jeg liker godt å ta nærbilder av blomster og planter, og synes det er spennende å se hvor flotte de er på nært hold.
    Det er alltid hyggelig å komme innom her, håper du ikke har noe imot at jeg legger deg til i mine linker.
    Ha en fin helg, Kirsten!

  13. Dette var et flott innlegg. Har vært alt for lite i Grimstad. Har vært en del på Nymo med jobb.. men må tilbake for noen utrolig herlige wienerbrød jeg vet en baker der lager.
    Og gartnerier!

  14. Så flott dett var! Virkelig innterresant å lese og se på de gamle bildene, Et lite stykke Norgeshistorie er det du har gjort her. Så artig med din mors kart!
    Tusen takk for fin hilsen! -Margit-

  15. Skikkelig fint G-innlegg! Så gøy å se, og alle de gamle bildene da – herlig! Og så mye snø på den kanten av landet, trodde ikke det var mulig jeg🙂 Ha en fin helg!

  16. Interessant historie og sikke nogle fine gsmle billeder – hvor er det sjovt, at de er gemt og kunne sammenligne med hvor der i dag er en motorvej!

  17. Kjempespennande G med eit sus frå dei svunne tider:0)
    Kjekt å lese, og akkompagnert av mange fine, gamle bilder…
    Kartet var jo sjølve rosinen i pølsa!!
    Veldig bra løyst.

  18. Så spændende et historisk indlæg. Det er altid interessant at se gamle billeder, og sikke et talent, din mor har til at tegne kort!

  19. Måtte jo svare . Han er fra Arendal og husker godt banen ble lagt ned og deler av veien ble lagt oppå der skinnene gikk . Han var » stor» popstjerne der fra 1965 til 68 i hvertfall . Og spilte til dans i gamle stasjonsbygnonger det morsomme er at jeg tok nesten den gruppas 30 års jubileum for navnet begynte på G men så ble det Glede isteden for å vise at livet er mer enn sorg og min fornydlige fatterdatter . God helg .f

  20. Ida- f;
    Vi sitter og tenker så det knaker her. Hvilke band var det han spilte i som begynner på G. Vi kommer nok på det etter hvert🙂 Ha en flott kveld videre.

  21. En utrulig fin løsning av ukens bokstav. Jeg blir helt imponert over arbeidet du legger ned i bloggen din. Veldig morsom lesing og lærerikt med!!
    Tusen takk!

    Ønsker deg en flott helg!

  22. Det er så spennende å lese det du skriver. Angående snøvinteren 1954, den har jeg hørt mye om, jeg ble nemlig født midt i snøværet det året. Det var såvidt mamma kom hjem til øya vår med meg før snø og is isolerte øya.

  23. For et fint G innlegg ! Masse fine gamle bilder og historiske beretninger. Og kart over området, ja her var det masse arbeid lagt ned. Kjempebra !
    God helg🙂

  24. Tusen takk tilbake.
    Nok en gang har du prestert en blog som ikke bare går rett inn i en spennende lokalhistorie, men også inn i norsk transporthistorie.
    Du fortjener virkelig honnør for det arbeid du nedlegger
    Da er det jo også greitt å innrømme at her har du tilført meg mye visdom og fakta.

    Ha en flott helg.
    PS. Kanhende vi møtes på blog før ABC-H?

  25. TorAA:JEg er stadig innom på bloggen din å myser litt. Det er så hyggelig å få nye bekjentskaper her inne i denne verdenen. Jeg koser meg virkelig når jeg lager innleggene. Ha en god kveld videre.

  26. Kul med gamla svartvita bilder och en liten inblick i Gromstads historia. Så får vi hoppas att det inte blir lika mycket snö iår som i 1954🙂

  27. her våkna mannen min. Han sier de la veien oppå der skinnene lå og at han spilte til dans i flere av stasjonsbygningene som ble brukt til «lokale».
    FLotte bilder og jeg har en mann i mimre hjørne .;O)
    GOd helgg F:

  28. Spännande att läsa och se de gamla bilderna! Det är många gamla järnvägar som är nedlagda häromkring också. Lite synd egentligen.
    Vad mycket snö det var 1954. Så mycket har jag nog aldrig upplevt! /Anette

  29. Alltid så spennede med slike innlegg med bilder og info fra gamle dager og her har du lagt mye arbeid ned! Nesten et skattekart også:)
    Veldig bra jobbet Kirsten!

  30. Som alltid herlig å se bilder fra Sørlandet. Og de fine typiske hvite husa. Visste ikke at det var tog til Grimstad også før i tiden. Det gikk jo et tog mellom Lillesand og Birkeland, Flaksvannsbanen. Det er interessant historie dette her. Her er det bare om å gjøre at noen nedtegner og samler bilder. Ønsker deg en riktig god kveld.

  31. Så morsomt med historien bak, og flotte bilder. Ganske spesielt at det var i privat eie først, men det var kanskje en stor bedrift e.l som bygde den..
    Ha en fin helg!

  32. Kjempeflott G Kirsten! Jeg likte veldig godt det bilde som bestefaren din har tatt, der hvor riksveien går i dag. Koselig med litt oppdatering fra gamledager;-)

Legg igjen en kommentar

