ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor

Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav.
Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre.
Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv.
Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem.
Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Tusen takk for alle flotte og koselige kommentarer jeg hadde på forrige innlegg. Jeg har hatt litt problemer i det siste med å få kommentert på blogger og blogspot. Så hvis jeg ikke har skrevet en kommentar, så skal du vite at jeg har lest innlegget.

H …. fra hesjing til høyball

Før i tiden når de skulle ha høyet i hus, måtte høyet tørkes ute før det ble tatt inn på låven. Da lagdes det hesjer En hesje er et stativ for tørking av høy. Staurer med ståltrådimellom. Etter at gresset er tørt kalles det høy. Bildet her er tatt på Vestre Øiestad Gård i 1924. Dengang brukte de håndkraft og hestekraft til høyonna. Hesjestaurene er satt opp og gjort klart til høyet. Dette tok tid og krevde mange folk i arbeid. Jeg kan så vidt huske at det var hesjer på gården når jeg var liten.

hoyDSC_9003

 

hoyDSC_9000

Idag ser vi nesten ingen hesjer, Men høyballer ser vi på nesten hver åkerlapp som det er gress. Traktor-eggene er vel ikke så spesielt, og sees over hele landet. Men det som er spesielt er at det er min onkel som fant opp maskinen som pakker inn høyballene (ensilringmaskinen Auto Wrap. (Ballene pakkes i plast for å konservere gresset)). Ideen fikk han da han satt og så ett program om jordkloden og satellittene som går i bane rundt den. Dette var i 1984. Før når de pakket inn høyballene i svære plastsekker krevdes det 2 mann og 10 minutters jobb på hver høyball. Med den nye oppfinnelsen trengtes kun 1 mann og 1 minutt pr høyball.

hoyDSC_9006

hoyDSC_9004

Bildene viser noen av de første maskinen som ble laget. Den øverste er en AutoWrap og den neste er prototypen på BalerWrap

hoyDSC_8942

Siden den gang har maskinen blitt modernisert og brukes veldig mange plasser i verden.

hoyDSC_8938

Ordrett fra bonden selv; «Det er med blandede følelser en ser «ballene mine» spredd ut over alle jorder….» Patentet har vært en historie som har gitt både opp og nedturer, med svindlere og kopister, men meget lærerikt.

52 thoughts on “ABC runde 2

  1. Oppvokst på gård og med høyonn var dette et morsomt innlegg!
    I dag ser kanskje jeg også med litt nostalgiske briller på hesjinga, men husker at det var tungt for ei lita jente å hjelpe til. Mens rundballene langs alle ekrekantene tidligere var skjemmende er de nå blitt en del av landskapet. Vi forandres :o)

  2. Jeg liker hesjing bedre enn høyballer🙂
    Men skjønner jo at det er mye mer effektivt å putte høyet i baller. Like pent er det dog ikke, men oppfinnsomt gjort, og at det onkelen som har vært en Petter Smart er jo ikke dårlig. Håper han tjente litt penger på det🙂

  3. Så gøy å lese, og så koselige bilder – flott H-innlegg! Og så ble jeg sååå sjarmert av den lille tulla i øverste innlegget her, så utrolig herlige bilder🙂

  4. Så koselige bilder. Jeg var med på hesjing hos besteforeldre og nabogårder da jeg var liten. Det var hardt arbeide, men mest moro for oss yngre. Hoppe i høyet er jo veldig gøyt også🙂

    Flott innlegg på H!!
    Ha en fin mandag!

  5. Artig å lese om ei oppfinning som har vorte ein suksess! Nostalgisk med hesjer og høying, det er sant at hesjer er eit sjeldant syn i våre dagar. For tre år sidan kom følgjande kommentar frå mistejenta mi, då 13 år, i det vi passerte forbi ei hes: «Stilig med slike grasveggar!»

  6. Har mange gode minner fra raking og hesjing i barndommen. Ingen som, snakka om barnearbeid den gangen, og vi følte oss så flinke så. Men deltok sikekrt mer av lyst enn av nød.
    Men jammen bra at det skjer automatisering i landbruket også. Også så kjekt at du har en sånn Petter Smart i familien. Kjempefin H!

  7. Nydelig bilde av hesjer. Nostalgi, minner meg om da eg var lita jente på besteforeldrene mine sin gård.- flott er det iallfall, men tida må vel jo framover. Ha ein fin dag.

  8. Så artig å faktisk kjenne han som fant opp dette her da!! De der finnes jo virkelig overalt! Jeg pleide alltid å kalle de for marshmellows når jeg var liten! Hehe!

    Ha en strålende helg!

  9. HaHA herlig kommentar fra onkelen din på slutten der.. Det er jo litt stilig da at han var foregangspersonen/oppfinneren av høyballene, itte verst c»,)
    Naboen vår hersjer på gamlemåten. Det må være mye arbeid, men ser så koselig ut på jordet. Spesielt hvis det er litt tåke om morgene.. åhh, neste år SKAL jeg få tatt et bilde av det, det er så koselig🙂
    Ha en fin helg
    Mvh BElinda

  10. Bonderogn er jo også et kjent ord for disse. Jeg synes slettes ikke de er så stygge der de ligger. Det er da utrolig mye annet fælt rundt omkring. Så artig at det er din onkel som fant på dette.

  11. Imponerende, og nå ser vi oppfinnelsen i bruk verden over.

    Jo da, jeg husker godt vi lekte rundt og i hesjene på Kongsgården, og som deg hoppet i høyet deretter med den søte kløe som resultat. Men du verden hvor gøy vi hadde det. Tenk å hoppe i kongelig høy.
    Ja, slik var det den gangen.

  12. Så morsomt at det er onkelen din som fant på høyballepakkemaskinen! Interresant å lese.
    Jeg var med å hesjet da jeg var liten, husker det var så varmt!🙂

  13. Oppfinnsom onkel du har. Han har all grunn til å være stolt av sin oppfinnelse, når du ser alle høyballene som ligger rundt om på alle åkrene. Flotte bilder.

  14. Det er det mest spændende «H»! Hvor er det godt at han opfandt balle-presseren.

    Jeg tror – men er ikke sikker – at de mange ord i kommentarerne for hø, høy, hay/græs og arbejde med hø-stakke, hesjing osv. er specielle norske ord. Jeg forstår alligevel de fleste kommentarer.

    Jeg kan godt forstå at det er svært at håndhæve et patent, normalt kan det ikke betale sig for små virksomheder og almindelige mennesker. Men det er godt, hvis han har fået lidt ud af det.

    Du kan læse om Singer (symaskine) patentet på Wikipedia, det er en skrækhistorie om hvorfor patenter er de stærkes våben.

  15. Spændende indlæg. Jeg kan godt huske hø på den gammeldags måde, men tænk, jeg kan ikke huske, hvad «heske» hedder på dansk. «Høstativ» måske?

    Jeg er ikke i tvivl om, at wrap-ballerne er meget arbejdsbesparende for landmanden, og at næringsværdien af høet bliver bedre, hvis ellers alt går, som det skal. Men en bekendt af mig har oplevet at åbne sådan en wrap-balle med en død hare i. Hun siger, at lugten er aldeles ubeskrivelig, og noget man aldrig ønsker at opleve igen.

  16. Flott å se bilde av hesjing. Det har jeg vært en god del med på. Husker med glede det arbeidet. Og så vakkert det var på jordene med hesjene i lange rekker. Ønsker deg ei riktig god uke.

  17. Du har så mye spennende å fortelle! Tenk at det var onkelen din som fant opp den maskinen. Visste ikke at det var en nordmann en gang. Sørlendingene er flinke🙂 Jeg husker også hesjing fra gården til min onkel, mammas barndomshjem, men jeg var for liten til å jobbe så jeg bare så på.
    Angåenede den mønsterholderen på bildet i bloggen min, så er min kjøpt i en bruktbutikk her, så vet ikke hvor man egentlig kjøper den. Men jeg tror den er kontorutstyr. Tror også de selger noe lignenede på Ateljé Margaretha, nettbutikk. Det er veldig kjekt både til strikking og brodering. Ha en god helg!

  18. Det hender at man fortsatt kan se hesjer rundt om på gårder. Kun en liten en.. for syns skyld liksom. Men ellers så er det disse hvite ballene som ligger overalt. Litt synd synes jeg men har forstålsen for det praktiske..

    Kult at det er onkelen dina da!

    God helg!

  19. Jøss!! En kjempeflink onkel du har! Så smart å komme på dette! Det blir jeg å tenke på når jeg heretter ser disse høyballene. Koselig bilde til å begynne med. Husker fra den tiden, at jeg syns sommeren var over når bønderne var ferdig med slotten . Vennlig hilsen Margit.

  20. Dette var spennende lesning, morsomt at det var onkelen din som oppfant den maskinen. Traktoreggene er vel ikke akkurat vakre, men sikkert utrolig praktisk for bonden.

    God helg!

  21. Så utrolig spennede at det var onkelen din som oppfant den maskina.) Vi har jo alle sett traktor-egg eller ku-egg som min kjære kaller det,men at det var en norsk oppfinnelse som ga dem sitt karakteristiske utseende ante jeg ikke:) Flott og lærerikt innlegg:)

  22. Et spennende innlegg🙂 Første gang jeg hørte om «traktoregg» var i en barnehage der en gutt spurte om hvorfor traktoren på åkeren la egg…😉
    God helg!

  23. Ja, det är allt lite skillnad på höskörden nu för tiden. Visst såg det mysigt ut förr, men det är klart att det går väl snabbare nu. De där stora vita balarna brukar mina barn kalla för dinosaurieägg! /Anette

  24. Morrn.

    Härlig historielektion, hur herren hittar på hömaskiner!!
    Kul att du visar de äldre bilderna.

    ha de bra.

    Hasse A

    Tack för din kommentar.

  25. Tusen takk for info på bokstaven H. Mannen sier fortsetten hekking når jeg sier hersjing. Og rundballer kjenner vi til ; fra «plastposer» og mye styr til JR og hans høstjobb med å kjøre traktor og pakkemaskin. Tida går….

  26. Så det är en norsk uppfinnelse, se man där.. jag har hässjat nog timmar i min barndom och fruktat huggormar så jag takkar och bockar för denna idéen..

  27. traktoregg er et morsomt ord, hersje har en vært med på , helt til en fikk alergi og ble nekta moroa..Flott bilde og tema – F.

  28. Hesje har jeg faktisk gjort en del ganger. Var hestejente i barndommen og det medførte en del økter både med møkking og hesjing. Det ble gratis ridetimer ut av det!
    Liker så godt de gamle bildene dine:)

  29. Å ordne med høy/gress og hesje det har jeg faktisk vært med på flere ganger, veldig slitsomt. Men som du sier så r det forandringer der også..takket være en oppfinnsom bonde.

  30. Artig innlegg! I min oppvekst deltok jeg mye i hesjinga. Det var både et slit og en glede. Høyballer derimot, har jeg ingen erfaring med.

Legg igjen en kommentar

