ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor

Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav.
Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre.
Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv.
Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem.
Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Jeg setter så umåtelig stor pris på alle de hyggelige kommentarene fra dere. Igjen tusen takk! I denne runden har jeg det litt hektisk både i helgen og på jobb de første dagene i uken. Så min kommentering blir litt slunken denne gangen. Men jeg kommer absolutt sterkere tilbake.

I …. for ikoner

I denne runden blir valget mitt Ikoner. Jeg synes de er så vakre, og jeg vet at det ligger uhyre mye jobb med de. Det er en lang og tidkrevende prosess. Ikoner kommer fra det greske ordet eikon som betyr bilde.

Når det gjelder Ikonmaling er de Sør Europeiske mer ortodokse – ingenting kan endres!  Når det gjelder de russiske Ikonene tar man seg flere friheter i forhold til farger og lignende.

Man begynner med en treplate. Helst uten kvister og sprekker. Man setter denne inn  med vann og harelim . Neste steget limer man gassbind på med harelim. Så skal platen ha preperatur som består av zinkhvitt, pigment, kritt, harelim og kokt linolje. Her må en ha tålmodighet. Det skal 8 – 16 lag, og det må tørke godt mellom hvert lag en legger på. Når en har fått antall lag med preperatur skal platen pusses med sandpapir, helt til det er som glass å ta på.

Nå skal en først begynne å male med temperafarger (blandes ut med eggeplomme og eddik) Gullet er bladgull på underlag av råkitt og vann. Tilslutt når en er ferdig med å male, kommer det et lag med ferniss som forsterker fargene i bildet.

Det er min mor som har malt alle Ikonene. (Totalt har hun malt 11 stykker.)

37 thoughts on “ABC runde 2

  1. Hvor spændende! Det er en meget interessant tradition, og jeg kan godt lide det faktum, at folk er begyndt at male ikoner som hobby. De er også meget smukke!

  2. Imponerande samling ikoner – din mamma gör ett gott jobb! Tack för all kunskap du gav mig om hur det hela går till för det hade jag ingen susning om;-))

  3. For et utrolig flott kunst- og håndverk. Imponerende arbeid som er lagt ned i de arbeidene. Tenker det er mye på markedet som ikke er gjort på denne skikkelige måten, en kun billige souvenirer. Herlig valg av tema.

  4. Jeg bliver helt imponeret over hvilke billeder du finder frem.. De her ikoner som din mor har lavet, WOW.. Bare det var mig som havde teknikken til det, har prøvet men det gikk ikke særlig godt..

    Fortsat god fredag – god helg, Kirsten

  5. Vakre ikoner! Din mor er virkelig flink. Det er veldig interresant med ikoner, foruten at de er vakre bare å se på inneholder de jo en mengde symbolikk. Ha en god uke!

  6. Det må jeg si; en flink mamma du har! Jeg tenkte Hellas med en gang jeg så bildene – ikon kommer jo fra gresk, som du skriver. Du må hilse mamma og si hun er kjempeflin, ikonene er veldig fine! Ha ei fin helg!

  7. Ikoner gir meg sommerminner – for vi ferdes som regel der på div øyer og ofte ser vi et eller flere ikoner som vises frem. De er flotte å se på, og din mor er kjmepeflink, masse arbeid står bak hvert eneste ett.
    Go helg🙂

  8. Du slo meg der!!!
    Bare kjekt det at dere er så ivrige at dere får lagt inn linken før jeg får snudd meg!
    Ikoner er et fint tema på i og det er jo et ganske stort tema også.
    Mnage flotte bilder her:)

  9. Ikonene var kjempefine, jammen er mor di flink. Sjøl har eg to ikoner, det eine kjøpt i Polen på et marked , det andre i ei kirke i St. Petersburg, og eg likar dei veldig godt. Ha ei fin helg.

  10. Hvor er det dejlige ikoner, din mor har skrevet – ikoner skrives, de males ikke. Jeg har selv ikoner, men ingen som dem. Det er en facinerende procces, at skabe en ikon, og en gang vil jeg gerne forsøge selv. Tak for de meget flotte billeder.

  11. Helt otroligt att tänka på vilket arbete som ligger bakom en ikon. Måla motivet måste ju i sig själv vara svårt, men allt det där förarbetet… Vilka konstverk! Dom måste vara en kär klenod att ha på väggen🙂

Legg igjen en kommentar

