ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor

Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav.
Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre.
Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv.
Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem.
Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Takk for mange flotte og koselig kommentarer på mitt innlegg om ikoner. Min mor ber meg også å hilse og si tusen takk. Hun ble helt rørt over alle de flotte tilbakemeldingen. Jeg rakk dessverre ikke å kommentere noen innlegg i forrige runde og det beklager jeg. Men nå er jeg tilbake, så jeg håper jeg finner mange fine blogger å besøke denne uken.

J…. for Jernbaneentusiaster

og Arendalsbanens Venner (20 års jubileum i år)

Tirsdag 29/9 skulle jeg opp til Rise stasjon for å ta noen bilder av jernbanespor, sammen med min datter. Vi var så heldige å få en privat omvisning på togsettet til Arendalbanens venner .

De har et togsett  som de bruker, og som står på Rise Stasjon.De har klubbkvelder hver onsdag, og har noen spennende turer med togsettet sitt.  Den 11 desember skal de ut på tur. Da blir det grøtfest ombord i togsettet og turen går opp til Åmli.  Togsettet er fra 1958 og blir tatt godt vare på. De restaurerer og pusser opp vognene slik at de ikke forfaller. Nå har de også fått konsesjon for å bruke togsettet på banenettet.

Arendalsbanens Venner er tilknyttet Norsk Jernbanemuseum på Hamar.

Arendalsbanens venner   arbeider for økt bruk av Arendalsbanen og for at tilbudet på banen forbedres. De vil bruke banen aktivt til egne arrangementer av kulturell og sosial art. De  arbeider også for å ta vare på miljøet langs banen samt å samle inn og formidle kunnskap om Arendalsbanens historie.

39 thoughts on “ABC runde 2

  1. Stilige bilder, liker godt størrelsen på dem 🙂
    Snekker Andersen var jo en nyyydelig katt! 😀 Ikke alle skulle hatt lov til å ha dyr, med tanke på hvordan de kvitter seg med dem…

  2. Dette var et stilig innlegg på J! Så flott med den gamle jernbanen! Takk for din kommentar. Jeg har vært så opptatt hele helga, derfor ikke besøkt så mange blogger. Ønsker deg en god advetstid! Fra Margit.

  3. Hmm det er ikke verst at privatpersoner tar på seg ansvar for å restaurere og pusse opp togsettta.. Er det forhenværende nsb ansatte som gjør det da?
    Ha en fin søndag
    Mvh Belinda som er ute i siste liten som alltid c»,)

  4. den har jeg tatt , men min mann satt som et tent «julelys» han er fra Arendal…Og han hadde minne stjerner i blikket. Takk ; F

  5. Hej igen! Jo, i Huskvarna finns det en fabrik som heter just Huskvarna. Där har det från början tillverkats vapen. Men också motorcyklar, symaskiner, spisar och en massa annat. Men nu tror jag att symaskinstillverkningen är flyttad till något land med billigare arbetskraft tyvärr.

  6. Næh nogle flotte billeder af JERNbane – det er et smukt interiør i vognen, og billedet af førerpladsen er perfekt! Historien om Arendalbanen på link til «A’s venner» er interessant, men de kunne godt bruge dine billeder til illustrationer.

  7. En jättefin bildserie. Det är tur att det finns entusiaster som månar om gamla tåg och järnvägar! Vad härligt att få en privat visning. Kul att se interiörbilderna.

  8. Herlige bilder og historie, og jeg unner og misunner dere jernbanen av hele mitt hjerte. Jeg bare elsker er å reise med tog, men det er ikke ofte jeg har anledning til det, så lenge jeg bor her i Tromsø. Takk for hyggelig kommentar, og riktig god helg til deg! 🙂

  9. Dette innlegget likte jeg veldig godt. Jeg er helt fasinert av tog enten de er av den gamle sorten eller helt moderne. Kanskje det er fordi jeg aldri har bodd i nørheten av togbaner. Ser jeg jernbaneskinner når jeg er ute å reiser, så ser jeg ingenting annet.Da er jeg fokusert, for tenk om det kommer et tog, og jeg ikke får med meg det hele!
    Flotte bilder du har. Ha en god helg.

  10. Flotte billeder. Sådan nogle gamle tog er noget helt specielt. Vi havde mange små, private jernbaner her i landet før i tiden, men de fleste blev nedlagt, desværre.

  11. Flott med slike illsjeler som gjør så mye bra på dugnad og tar vare på lokal historie. Vi har også slike jernbaneentusiaster her som jeg skrev om på V for veterantog i forrige runde.
    Hadde vi ikke hatt folk som dette, så hadde nok mye gått tapt!
    Kjempeflott J innlegg fra deg og så mange fine bilder!

  12. Veteranbaner er skønne. Vi er næsten naboer til Museumsbanen Maribo.
    Som lille dreng, 6-7 år, stod jeg i en motorvogn og fik lov til at «styre» fra Kalundborg til København. Jeg var en meget stolt STOR dreng, der steg af på endestationen.

  13. Så kjekt at det en omvisning på dere. Så fine bildene ble. Jeg har reist med en vogn av den typen en gang, må ha vært tidlig på 70 tallet, men det var ikke i nærheten av Arendal og omegn…men på den tiden var det jo flere slike vogner i aktivitet. Nå er de jo blitt et klenodium og fint at de blir tatt vare på. Grattis til Arendalenbanens venner, 20 år er et fint jubileum.

    Go helg 🙂

  14. Så flott at det blir tatt vare på! Jeg har også reist med den banen, for det er vel den som gikk fra Nelaug til Arendal. Flotte bilder!

  15. Turid ; De kjører på endel av Nelaugbanen. Fra Rise til Simonstad i Åmli går turen når de skal på grøtfest tur. En riktig god uke til deg også.

  16. Så flotte bilder. Det var jo hyggelig at du fikk en liten privat omvisning. Jeg har bodd i Arendal i et år, og husker godt Nelaugsbanen. Kanskje det er det samme, eller? Ønsker deg en riktig god uke.

Legg igjen en kommentar

