ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor

Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav.
Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre.
Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv.
Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem.
Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Takk for mange flotte og koselig kommentarer på mitt i forrige runde. Jeg håper jeg finner mange fine blogger å besøke denne uken også.

K …. for Kløckers hus

Midt i Arendal ligger det et gammelt sjarmerende trehus fra 1800 tallet. Huset ble oppført av Johannes Nicolay von Kløcker. Han var kongelig tollinspektør i Arendal.  Huset var i slektens eie i fire generasjoner. Det er blitt til Arendals bymuseum, drevet av Stiftelsen Kløckers hus. Her finner en et hus som har beholdt gamle tradisjoner. I kramboden finner man et sus fra århundre skifte. I en leilighet over bryggerhuset, finner man  matrosens hjem, som viser hvordan en sjømanns familie bodde på 1860-1920 tallet. Nå holder de på å bygge opp apotek i første etasje. Det skal bli spennende og se hvordan dette blir.

Da vi var innom Kløckers hus holdt de på å pynte til jul i de to øverste etasjene,så vi fikk bare kikket innom kramboden, og speiderutstillingen som var her. Men lørdag 5 desember (11-15) åpner julehuset med masse spennende aktiviteter. Da skal de bake brød i den gamle steinovnen. det blir salgsutstillinger, og selvfølgelig er hele huset åpnet, nypyntet til jul.

Da tar vi turen innom igjen……..

37 thoughts on “ABC runde 2

  1. Det var et flott gammelt hus. Ble betatt allerede av bildet av fasaden. Ser ut som det er masse spennende også innvendig. Kanskje jeg må få mannen med på en Arendalstur, en gang jeg er nedover på Sørlandet.

  2. Det er så spennende å vandre rundt i slike gamle bygninger, oppdage og kanskje gjenoppleve litt hvordan man levde en gang for lenge siden! Mange gode bilder du har tatt fra huset 🙂

  3. For et flott museum. Må visst snart ta en tur til Arendal som turist igjen! Selve huset er jo vakkert, og med så mye spennende innhold. Ha en god søndag, kanskje det blir julebesøk på Kløckers hus for dere?

  4. Det var ett vakkert hus, og du store min tid hvor mye spennende det var innenfor. Dit kunne jeg godt ha tenkt meg å vært en tur ja.
    Ha en fin 2. søndag i advent.

  5. Dette var et stilig hus! Og så innholdsrikt!
    Spennende innlegg! Takk for din kommentar! Har hatt så mye å gjørt og derfor ikke kunnet besøke bloggene før. -Margit-

  6. Så spændende! Den slags museum, hvor man kan få et indtryk af, hvordan folk levede før i tiden, er den allermest spændende slags, synes jeg. Det er også et smukt, gammelt hus. Godt, at det er bevaret.

  7. Sikke et hyggeligt hus. Jeg kan godt lide når man bevarer sådanne, så vi får et glimt af historiens vingesus. Rigtig god weekend

  8. du klarer vekke mannen min til tider, her var han hjemme , og ble helt myk i blikket og vi kom ikke videre en stund . HAn tråkket forbi der hver dag fordi faren jobbet på sykehuset i alle år. Flott innlegg morsomt se igjen selv for en som bare er inngifta . God helg F.

  9. Ett sånt vackert hus! Det måste ha varit härligt att bo där, men museet såg ju spännande ut också. Huvudsaken är ju att huset får vara kvar! /Anette

  10. Når jeg leser dette og ser dine fantastiske bilder; ja, da må jeg bare ta meg sammen og ta turen til Arendal.
    Har, med skam og melde ikke vært der på 20 år.
    men, jeg har vært i India og Latin-Amerika etc.

    Mitt ABC-K innlegg er her:
    http://toraa.blogspot.com

  11. Det var en flott bevart hus utvendig og aldeles til å bli helt vill av innvendig! Se alle de flotte tingene og alle de fine fotomotivene!!! Misunnelig!!!
    Et kjempefint K innlegg!!!

Legg igjen en kommentar

