ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor

Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav.
Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre.
Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv.
Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem.
Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Takk for mange flotte og hyggelige kommentarer på mitt innlegg på K. Jeg håper jeg finner mange fine blogger å besøke denne uken også, men mulig at jeg ikke får kommentert noe i helgen.

L …. for Lefser

Jeg har alt utstyr som skal til for å bake lefser, men jeg er litt redd for å starte prosessen. Jeg har vært på en liten opplæring for noen år siden. Men kan ikke huske å hvilken type lefse vi lagde. Det var ihvertfall to forskjellige typer. Men så mange slag det er, og det er vanskelig å velge oppskrift. Derfor trenger jeg litt hjelp fra dere! Hjelp meg å finn en oppskrift som er grei å lage. Finnes det forresten lefse fra Sørlandet?

Hentet fra Wikipedia

Lefse er et tradisjonelt norsk bakverk laget av poteter og hvetemel og formet som mykt flatbrød.

Lefsa bakes ut til runde leiver som blir steikt på takke. Før den elektriske takka brukte man bakstehelle, som var en stor jernplate. Hadde en vaskeovn ble hella lagt oppå. Ellers brukte en grua, som mange gårder hadde fra gammelt. Der ble fyrt under med ved. Flammene måtte fordeles jevnt slik at hele hella hadde jevn varme. Dette ordner den elektriske takka bedre i dag.
Oppskriften på lefser – og hva som skulle hete lefse eller flatbrød varierte fra distrikt til distrikt. Mange steder var lefse en måte å oppbevare poteter på, ved å male dem opp og bruke dem i lefsedeigen, mens andre bare hadde mel.
Bakingen tok sin tid, gjerne dager. De ferdige lefsene var ca 1 meter i diameter, gjerne millimetertykke og ble oppbevart tørt i store stabler til de skulle brukes. Holdbarheten var fra bakst – som var etter potetopptaket om høsten – til utpå neste sommer.
Det var stor kunst å bake fine og tynne lefser. Den som virkelig kunne dette ble kalt bakstekjerring og kunne gå fra gård til gård.

40 thoughts on “ABC runde 2

  1. Flotte bilder! Jeg har et spørsmål: Hvilken av de kjevlene du har avbildet blir brukt til mønsteret i de lefsene (på bildet) som er neders i midten? Det ligner på mønsteret som er på de vestlandlslefsene som kan kjøpes tørre i pakker på vanlig butikk. Skal nemlig kjøpe meg ny kjevle, og lurer på hvordan de ferdige lefsene ser ut med de forskjellige kjevlene. Takker på forhånd!

  2. Ååååh nam lefser!
    Set ser da bare deilig ut!! Blir lite på meg av den nå når jeg bor i Danmark😦
    Skal bli godt å få smakt noen oppe hos hu mor i jula😀

    Ha en flott kveld du også qehenne!!!

  3. Hejsan, tack för kommentaren.
    Men oj!!! va gott de ser ut🙂 Läfsor var det länge sen jag åt. De ser så mumsiga ut.Om jag kunde så skulle jag «trycka på knappen» så skulle de ramla ut på mitt bord från din blogg.:)
    Ha de gott.

  4. Å. lefser er godt. Jeg gikk på husmorskolen på Møglestu og det er den eneste gangen jeg har bakt lefse. Men husker ikke hva slag vi bakte og om det var noen spesiell Sørlandsoppskrift. Lykke til med baksten! Det er sikkert bare å hive seg uti det🙂

  5. Lefser må vi ha til jul. Jeg har fått lefsene i hus i dag, men jeg måtte kjøpe mine av ei som er rasende flink til å bake lefser. Lykke til med lefsebakingen.

  6. Så herlig.
    Husker godt svigermors lefsetakke.
    Det var tider det.
    I dag er det kun ferdigkjøpte. Ikke fra de store produsentene, de blir for tørre og kunstige etter vår smak, men fra små produsenter som fremdeles kan kunsten.
    Så, dermed blir det lefsetull i hele jula og mer til.
    Med gårdslaget smør og alle gode rester av julematen.
    slafs slafs hehehe
    Det er jo deilig da, nå i den mørkeste tiden.
    Heldigvis – om en drøy uke går det igjen mot lysere tider.
    ha en fin uke

  7. Lefser er godt, men jeg sverger til lefsene fra Lierne bakeri jeg altså… De er enkle de… De ligger jo i frysedisken, og det finnes ikke bedre….. he he

  8. Kor flink du e! Å bake lefser er en gammel tradisjon som jeg håper vil leve videre. Min mor bakte noe vi kalte for lofotlefser. De ble harde, og hadde ubegrenset holdbarhet, tror jeg. Når de skulle smøres, så måtte de først bløtes og så ligge under kjøkkenhåndkle til de ble myke. Så ble de smurt med smør, sukker og kanel. Og ble kjempåegode. Jeg er ikke flink til å kjevle lefsene tynne nok, men er en racer til å steke! En flott L fra deg!

  9. mmmm det ser lækkert ud, kan man lave det med almindelig kagerulle og almindelig ovn? og har du monstro en opskrift her?. Det ser super lækkert ud.

  10. Lefser har jeg vært med å bakt, men da er det slike potetlefser, som man bruker til å spise med sylte,sennep og annet godt pålegg man lager/kjøper til jul.

    Ellers så finnes det oppskrifter på div lefser her :
    http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel86.asp

    http://tradisjoner.no/categories.php?offset=280&where=&category_no=9

    potetkaker/lefser finner du her :
    http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel86.asp

    Uansett så ønsker jeg deg lykke til med baksten, du klarer det helt sikkert bra. Og til neste år vet du hva du vil lage og hvordan.

    Go helg🙂

  11. Det var spændende at læse! Jeg har ikke hørt om jeres specielle norske brød før – og det er jo det sjove ved Billed ABC’en🙂
    Ha’ en dejlig weekend!

  12. interresant, bakte man lefser för att kunna oppbevara potetene til neste sommer? Potetlefser må være typisk norskt, i sverige har vi tunnbröd, men uten poteter ..

  13. Lefsene dine ser både gode og fine ut, helt sikkert velsmakende. Jeg baker mye lefser, både hardangerlefser (tykke)som stekes i stekeovn, og tynne som stekes på takke. Du kan gjerne få oppskriftene, men det er jo alltid slik at de lefsene en er vant til å bake blir best, en kjenner liksom «på seg» hvordan deigen skal være.
    Hardangerlefser.
    3 egg, 2 kopper sukker, 2 ss sirup, 250gr margarin,2 ts vaniljes, 3 topp ss hornsalt, dette røres sammen. Så 7 1/2 dl melk, 1,6-1,7 kg hvetemel, 250 gr smeltet marg.
    Tynnlefser.
    Rør hvitt: 250 gr marg, 2 ts hornsalt, og 4 ts vaniljes.1/2 l melk og 900 gr hvetemel haes i vaksesvis.stekes lys. Bløytes godt og la ligge til de er myk Smør med sukker og kanel.
    Lykke til om du vil prøve disse. Begge er god og kan anbefales! Fra Margit.

  14. Jeg er ingen lefsebaker, men syns de hører julen til så jeg kjøper! Deilig til både mat og til kaffen. Min favoritt er «lefsekling» som er løvtynne med smør og sukker i mellom lagene. Kjenner for tiden ingen i Drammensdistriktet som leverer så det blir vel ikke noe «kling» på meg i år heller (med mindre noen som kan gi meg et tips). Lykke til med baksten!

  15. Lefsee har jeg sldri bakt og har heller ikke oppskrift på det. Min eks svigermor pleide å kjøpe noen ferdig påsmurte av en dame som virkelig kunne bake dette.. De smeltet nesten på tungen… hmmmmm!

  16. Jeg kan beklageligvis ikke hjelpe deg med noen lefseoppskrift. Har aldri bakt det selv. Min svigerinne har imidlertid gjort det flere ganger sammen med en venninnegjeng. Skal sjekke med henne i morgen.😉

Legg igjen en kommentar

