ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Bloggen er ikke helt med meg nå i julen. Men jeg fikk besøkt mange fine blogger og innlegg i forrige runde. Håper alle fikk mye god tid sammen med familien, og får en stille og fredelig romjul.

N …. for nipsenåler

Her hjemme i Norge har vi vel ikke hørt så mye om nipsenåler. Men i Danmark har dette vært en stor ting på begynnelsen av 1900 tallet.

Nipsenål, pyntenål med stort kulørt hode av glass, formet som kule eller figur.  Kulene ble som regel brukt til å spille med. De vakre figurene ble som regel samleobjekter.

Det finnes flere måter å nipse på, men som regel foregår det på en trappesten eller i gården. Man nipser to av gangen ved å legge hver sin nipsenål på stenen med hodene mot hverandre. Deretter skiftes man med å knipse til sin egen nål med fingrene. Hvis det lykkes å få nålen til å ligge øverst på kryss over den andres nål, vinner en motstanderens nål.

En annen måte er at den første knipser sin nipsenål ett stykke  der man spiller, hvor den andre skal treffe denne nålen med sin egen (nesten som klinkekule)

Det viktigste var ikke selve spillet men å samle på de flotte nålene. De ble festet på nipseputen i vakre mønstre .

18 thoughts on “ABC runde 2

  1. Dette har jeg aldri hørt om men de var flotte. Et fargerikt syn må jeg si. Morsom de med julemotiv også!

    Ønsker deg en fortsatt fin julefeiring!

  2. Dette har jeg aldri hørt om, artig:-) Det er jammen mye forskjellig vi kan skrive om til hver bokstav.

    Ps: Sjøsprøytbilde mitt er med Arendal i bakgrunnen.. og det andre er fra Frognerseteren.

    Ønsker deg og familien en fin romjulstid:-)

  3. Heller ikke jeg har hørt om nipsenåler før! Så fine de er, tror sikkert ikke jeg hadde våget å spille med dem og risikert å tape noen. Jeg likte ikke å spille med klinkekuler som barn av samme grunn🙂

  4. Nipsenåle kan være fantastisk flotte. Selv har jeg kun haft den slags med et rundt, ensfarvet hovede. De andre er jo de rene samlerobjekter, antikviteter og med priser, der afspejler dette.

Legg igjen en kommentar

