ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Litt blogging blir det på meg, men tiden blir mest brukt til familien nå i disse dager. Nå koser jeg med deres blogger og vil med dette innlegget ønsker alle dere som er inne på min blogg ett riktig godt nyttår!

O …. for Ordtak

Min bestemor samlet sammen mange ordtak, og her kommer noen av dem.

-Det er ikke gull alt som glimrer.

– Det blir ikke varmt før det kalde kommer ned sa kjerringa, da det snødde julekvelden.

– Nordavinden er kald, uansett hvilken vei den kommer fra

– Renslighet er en dyd, sa kjerringa, hu vasket bordet med katta.

– Gå over med en harelabb.

– Gale katter får revet skinn.

– Høyt henger de og sure er de; sa reven om rognebæra

– Mai kulde gjør bondens lader fulle

– Å ha det som kua i den grønne eng

– Går sola ned i en sekk, er neste dag vekk.

– Når sola går ned i vest, arbeider den late best.

– Å gå over bekken etter vann.

– Små gryter har også ører

– Egget skal lære høna å verpe.

-Nye koster feier best.

– Å vokse nedover som kalverompa ( å bli stor)

– Man må lære å krabbe før en kan gå.

Vi kommer til snille folk sa fanten, – vi hadde så nært fått mat.

– Når krybba er tom bites hestene.

– Uten mat og drikke duger helten ikke.

– Den som tykt biter, sulter ikke.

– Foret med fis og kantet med fransk brennevin ( Noe ekstra fint)

– Når lort kommer til ære, vet det ikke helt hva det vil være

– Fint skal det være, sa kjerringa når hun fikk en mahogniflis i baken.

– Det skal sterk rygg til å bære gode dager.

22 thoughts on “ABC runde 2

  1. Så mange flotte bilder du har til ordtakene din bestemor har samlet! Men jeg har aldri hørt at nordavinden er kald uansett hvilken vei den kommer fra…hehe, om den kommer fra en annen kant er det vel ikke nordavind!?! Det siste gir mening til hva man sier om å ha mahognien godt opp i baken.

    Godt Nytt År til deg 🙂

  2. Her var det flere kjente ordtak, men også en del jeg ikke hadde hørt før. Som barn samlet jeg på ordtak og skrev dem opp, men listen er dessverre sporløst forsvunnet.

  3. Det fins et ordtak for enhver anledning. Og bøker med ordtak fra forskjellige land. Vi fikk ei slik i julegave, og hadde ei fra før 🙂

    Jeg liker bildene dine!
    Ha en fin lørdag!

  4. Mange flotte ordtak! Og med fine illustrasjoner til.
    Ordtak er en viktig del av vår kulturarv og jeg håper de lever videre også i nye generasjoner.

  5. Mange herlige ordsprog, du her har fundet frem og illustreret også. Mange af ordsprogene kender jeg godt fra dansk, nogle af dem i lidt andre versioner.

  6. Heisann!

    Ja, ordtak har jeg sansen for. Det blir bare så altfor sjelden brukt nå!
    Fint at du har samlet sammen noen skikkelig gode med nydelige illustrasjoner. Godt jobba!
    Ha et flott nytt år du også!

  7. Takk for det gamle og gode ønsker sender jeg over for deg med det nye 2010..
    Her var det mange fine ordtak, noen kjente jeg igjen.
    Og så mange flotte bilder. Naturbilder er skjønne.

  8. La lykken gro likt gresset bak do 🙂 God fortsättning på det nya året
    p.s. får error på din direktlink hit, så man måste gå omvägen över arkivet för att hitta ditt inlägg..

  9. Dette var da utrolig bra!! Mange kjente & noen ukjente…
    Det er mere i mange ordtak enn vi engang tør tenke innimellom…
    Superdeilig Dag & Et Fantastisk Nytt År….fra Randi

Legg igjen en kommentar

