ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Håper dere alle har hatt en strålende jul og nyttårshelg. Det er kaldt i hele Skandinavia nå og jeg håper dere passer på nære og kjære. Også dyrene våre fryser nå, så pass godt på kjæledyrene og fuglene.

P …. for Postkort

Fikk du noen postkort til jul? Jeg fikk noen, men det blir mindre og mindre hvert år. Jeg er vel heller ikke flink til å skrive kort, for å sende de med posten. Det blir når en er på ferie eller til jul. Jeg har tidligere vært flink å skrive julebrev for å sende det med posten, men etter vi flyttet har jeg sendt julebrevet som E post i stedet . Det er veldig koselig å få ett postkort eller brev med noen koselige ord.  Gamle postkort kan vise litt om hverdag og fest, slik det en gang var. Denne gangen vil jeg rote litt i gamle postkort som  tilhører min familie.

Humor hadde de også i 1943

Mange forskjellige motiver. Etter det jeg ser er kortet sendt i 1910. Det vil si hele 100 år!

I 1908 kostet det hele 3 øre å sende ett postkort. Adressen er ikke etter dagens krav, men postkortet kom i hvertfall frem.

I 1911 kostet det 5 øre å sende ett postkort

Omadresseringen gikk fint den. Fremdeles ikke så mye gateadresser. 7 øre kostet det å sende et kort i 1945. Første julen uten krig på mange år. Virkelig fargerike kort.

Julekort fra 1916 til min oldemor og oldefar

Dette er ett av de eldste kortene som jeg fant fra 1908. Det er sendt til min oldefar i Moss. Det var ikke rare adressen de trengte dengang. Det er sendt fra broren.

Fra Wikipedia;
De første postkortene oppstod i Østerrike i 1869. Ordningen kom til Norge allerede i 1871. Postkortene hadde opprinnelig ferdig påtrykt verditegn eller porto og ble kalt «Correspondance-Kort». Seinere innførte Postverket betegnelsen «brevkort», og fra 1962 «postkort». Slike postkort koster i dag det samme som A-post og kan sendes mellom steder i Norge.
På begynnelsen av 1900-tallet, var postkort svært populære. Sammen med aviser og tidsskrifter var postkort en viktig kilde til spredning av blant annet aktuelle nyhets- og kjendisbilder. I dag er gamle post- og prospektkort ettertraktede, kulturhistoriske samlerobjekter.

Er du litt mer enn vanlig interessert i postkort ta en titt på denne siden til Norske Postkortsamlere eller Brevkort.

36 thoughts on “ABC runde 2

  1. Så herlig innlegg til P. Jeg digger postkort! Jeg har i alle år hatt en masse brevvenner i inn- og utland, men dessverre blir det mindre og mindre av det med årene. Har rett og slett ikke tid. Julekortene prøver jeg å holde vedlike, så der sendes det ut kort fra ferieturer og julekort m/bilder og personlig hilsen hvert år. Syns det er kjempekos å få selv også.

    Disse var utrolig flotte, en unik samling🙂

  2. Det kom en del postkort, men som du sier; det blir færre for hvert år som går. Jeg sendte flere enn jeg fikk, men har til gjengjeld fått som e-kort eller andre online hilsninger.
    Artig å se dine gamle postkort, minner meg om at jeg skal ta vare på dem jeg selv har🙂

  3. Så utrolig mange flotte postkort:) Det blir ikke like mange i posten,men noen sender julekortene med gavene når man bytter pakker! SÅ noen får vi:)
    Litt trist at denne tradisjonen forsvinner,for det er veldig koselig å få et kort i postkassa si! OG nå kommer jo nesten ikke kortet fram hvis du har skrevet feil postnummer!

  4. Du har en skatt i hende der. Jeg sendte noen kort og fikk noen til jul. Ellers i året er det fritt for kort i kassen og ikke sender jeg noen heller. Brev er det årevis siden sist jeg sendte.

  5. Kjempeflotte postkort. Og så kjekt det er å få kort i postkassen, heldigvid fikk en noen i år også og sendte mange sjøl. Ha ein fin lørdagskveld.

  6. Heisann! Så gøy at du valgte postkort. Det ligger mye av verdi både familiemessig og kulturelt i dem, så legg dem i en fin eske for ettertida.
    Jeg har faktisk et med påtrykt frimerke. Det var blant sakene jeg arvet av onkelen min.
    Ha forsatt fin hælj!

  7. Det er nogle utrolig flotte postkort du der har. Jo, vi fik også postkort til jul, men vi kalder det julekort. Men dit indlæg er rigtig godt.
    God helg.

  8. Så herlig – virkelig sant og jeg mener det
    Vi sender fortsatt julekort på den «gamle» måten.

    Vi sendte ca 40 kort og i retur ble det vel 20 – pluss de elektroniske i mangfold.
    Men, det er ikke det samme som å få et kort med ekte underskrift.

    Ha en fin 2010

  9. For et godt å spennende temavalg. De er fine de gamle korta og ikke minst se på den nydelige skrifta. Det er vel ikke så lenge til at skjønnskrifta forsvinner helt. Ønsker deg ei god helg og håper at det muligens snart kan bli noe mildere her i landet.

  10. Åh så mange flotte kort. Det er nesten litt trist at vi ikke sender så mye kort lengre. Jeg husker når vi var på ferie, så var det jo om å gjøre å sende mest mulig kort til alle en kjente.

  11. Så mange fine gamle kort du har! Kom på at jeg tror jeg har noen gamle kort et eller annet sted jeg også. Nå må jeg nok snart til å lete, men må vente til den verste kulda gir seg. Det er for kaldt på loftet🙂
    Du har stadig fine innlegg! Ha en fin helg!

  12. Priset steg bara 2 öre på 30 år, det låter lite. Vad kostar det nu egentligen? Det är så länge sen jag sände vykort att jag anar inte, synd för det är ju kul att få något annat än reklam och räkningar i posten.. Gamla foton och den sirliga handskriften är flott att se på, så kul att någon förstått att spara på sånt🙂

  13. Du verden for et fint innlegg du har laget her! Og for en skatt å ha i familien! Jeg legger merke til at adressene er enkle, og at det er viktig å få med tittel (politibetjent).🙂
    Takk for hyggelig kommentar hos meg! God helg!

  14. Så fin P du fant på. Så mye historie kortene forteller og adresseringen jfr dagens krav. Tider forandrer seg, her er det også dårligere med kortskrivinga.

  15. Det var interessant at se de gamle julehilsener. Jeg tror ikke det var svært for postbudet at finde Herr Øyestad i Moss – der var ikke så mange, der fik post og man kendte hinanden bedre (tror jeg).

  16. Så flotte postkort! Ja det er nok en tradisjon som sakte dør hen dette her og det er veldig synd. Før i tiden sendte jeg postkort fra alle ferier og julekortene var jo et must. Nå går det mest i tekstmeldinger… Kjempeflott innlegg – ha en fin helg!

  17. En spændende gensyn med gamle dage.
    Du spørger om hvor mine rimerier kommer fra.
    Som regel finder jeg en vits/vittighedm den leger jeg så med og ender med at have lavet et nyt rimeri.

  18. Å, så nostalgisk og vakkert! Det er synd det blir mindre av postkortene, det er så hyggelig å få en skrevet hilsen i posten. Men, den digitale verden tar over der også. Veldig mange fine motiver på kortene, skikkelig vakre er de. Fin helg!

  19. Jeg elsker gamle postkort – de siger utroligt meget om tiden, de tilhører. Og læg mærke til skriften, man gjorde sig umage med at have en personlig skift.
    Det var et dejligt indlæg!!!

    God weekend til dig🙂

  20. Ett mycket fint inlägg!
    Två julkort kom i bervlådan denna julen. Som du skriver så kommer det mindre och mindre för vart år. Julhälsningarna kommer med mail eller som sms istället. Lite tråkigt faktiskt tycker jag…
    Trevlig helg!

  21. Postkort til jul hedder julekort på dansk. Vi både skriver og får en del. Det er meget hyggeligt. Det er nogen herlige billeder, du har til dette indlæg. Jeg har masser af gamle postkort – egentlig købt for at sende, jeg kan bare ikke nænne at give dem fra mig:-)

  22. Så flotte postkort! Enig, det blir færre for hvert år. Men jeg er trofast og sender til de samme år etter år. Noen justeringer må det naturligvis bli. Tror ikke det havner like mange tilbake, men det får nå bare bli så. Har tatt vare på noen, men maken til dine har jeg ikke …. så flott at de er blitt tatt vare på alle disse årene!

  23. Fantastisk at man har tatt vare på de gamle postkortene! Kjempefin P!!!!
    Julekort sender jeg nesten ikke mer. Litt synd, for det var koselig å få…

  24. Så lurt og så flott å fine på å ta postkort. Spennende med så gamle kort! Og så fine de var! -Margit-

  25. Flott innlegg til P! Det er koselig med gamle postkort..jeg sender alltid noen til jul:-) Og til gamle tanter når jeg er ut og reiser..
    Ha en fin kveld!

  26. Julekort sender jeg hvert år og postkort på div. reiser som foretas ellers i året. Liker kjempegodt å få kort også. Epost er ikke det samme, uansett hva en sier.
    Utrolig fint laget ditt innlegg og så moro å se så gamle postkort. Ta godt vare på de, de er jo et klenodium.
    God helg🙂

  27. Her har du laget et både interessant, spennende og trivelig innlegg med historisk sus til oss. Kjempemessig!!😀

Legg igjen en kommentar

