ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Tenk nå er vi snart ferdig med denne runden også. 18 bokstaven i alfabetet er vi kommet til. Vi har jo enda noen utfordringer igjen. Men de tar vi da på strak arm(?hrmf?)

R …. for Rammeverksted

Det måtte bare bli R for rammer og rammeverkstedet til min far. En av grunnene til at han begynte, var at min mor hadde akutt behov for rammer til sine bilder. Pappa nærmet seg pensjonsalderen, og trengte en hobby. Så da han fikk tilbud om å kjøpe verktøy, var ikke betenkningstiden så lang. Han begynte i det små, og gikk i lære hos en etablert rammemaker en periode.  Nå har han drevet rammeverkstedet i mange år. I tillegg ble han vel aldri pensjonist. Han driver fortsatt og underviser, men har sagt at til våren skal han pensjonere seg. Hmmm …. jeg har vel ikke den store troen på det enda! Innramming er han veldig flink til og jeg tror nok at han kommer til å holde hobbyen sin vedlike noen år til.

Det første en trenger er en list som en synes passer til det en skal ramme inn. Ikke minst skal en ha litt teft for hvilke rammer som passer til bilder og malerier. Både form, farge og treverk spiller en stor rolle her. Tykkelsen på rammen skal også stemme overens med hvilke type maleri/bilde det er. Store tunge bilder må ha ekstra forsterkning.

,kutting av rammer (Her er det pinlig nøyaktighet som teller, det må stemme 100%). Knivene må slipes opp ofte for å få rene kutt.

Deretter skal bildet/maleriet måles slik at listen kan settes sammen.

Noe av det viktigste arbeidet er å tilpasse pas-partout, finne ut fargen som passer til bildet. Og her er det jammen mange fargetoner å velge mellom.

Glass-skjæring krever nøyaktig oppmåling. Det er vanskelig å få klippet rette kanter, hvis det er bare et lite kutt som skal til for at den skal passe rammen. (Bare spør meg!)

Det tar en stund fra en begynner med lister til det bildet/maleriet er ferdig innrammet.

30 thoughts on “ABC runde 2

  1. Så utrolig flott!!
    Selv har jeg problemer med å finne en som kan ramme inn bilder for meg, han som gjorde det før har gitt seg og jeg er på leit etter en ny.

  2. Jeg skulle gjerne hatt et rammeverksted i familien. Da skulle jeg kjøpt enda mer kunst, hatt enda flere familiebilder på veggen ….
    Eller så kunne jeg tenkt meg å lære meg innrammingskunsten sjøl.

    Forresten, – hvor stor er sjansen for at det kommer ei rotte i akkurat di doskål … Minimal! *hihi*

    Ha ei god uke!

  3. Så spennende at din far startet rammeverksted i stedenfor å pensjonere seg! Det er godt å ha noe å holde på med, og å kunne lære andre i faget må gi mye. Virkelig flott arbeid han utfører – så gjenstår det å se om han klarer å legge bort verktøyet🙂

  4. Det at ramme billeder et er et meget præcis stykke arbejde og det ser meget indviklet ud. Det er hvad jeg vil kalde et flot stykke håndværk.
    God søndag.

  5. Kjempeflott og interessant innlegg! Med egenproduserte malerier vet jeg å sette pris på en som kan faget sitt når jeg skal ha ramme på bildene mine🙂 Ha en fortsatt fin helg!

  6. Rammer betyder uendeligt meget for et billede – og især passe-partout synes jeg! Jeg kan desværre ikke se alle dine billeder, men det var meget interessant læsning!

  7. Heisann1

    Leste kommentaren din om rrrr i arendals dialekten din hos Klidsmoster. Skulle til å skrive noe om det, men sløyfa det. Så så jeg din kommentar. Hvorfor har dere den r’en ? Var det noe om fine familier og guvernanter… eller er det bare en myte?
    G0o´hælj!

    Björg Nina; Mye kommer fra det danske språket, og da var det sjøfolkene som tok det med seg hjem. Deres måte å prate på ga status, adskillige utenlandske ord har kommet inn i dialekten vår på denne måten. Har ikke hørt om fine familier og guvernanter, men det er jo fullt mulig. Hvis noen kjenner til dette må dere bare skrive en kommentar her.

  8. Et bilde kan forandres helt ved å bytte ramme, ja! Er ikke det egentlig litt rart?
    Vi haded et Hetlandbilde som jeg egntlig ikke liker noe særlig. Ikke av hans beste. Det var i en sånn vanlig ramme med gulllister på. Så fikk jeg det satt inn i en ramme med brede litt røffe brune lister. Og vips!!! Nytt bilde:)

    Godt valg på R!!!

  9. Det var godt at din fader fandt værktøjet til at lave rammer! Jeg kan huske at jeg i min ungdom lavede en eller to rammer og brugte meget primitive værktøjer. Så får man ikke helt rene hjørner, men det kunne klares med spartling og maling.

    Når man har plads og det rigtige værktøj kan man få pænere indramninger og også indramninger, som passer til billedet. De fotos som du har taget, viser et smukt maleri, blå baggrund til iris-blomster i en vase. Det er så smukt!

    Ha en god week-end.

  10. Rigtig godt!! Sidst år fik jeg nogle billeder rammet ind på et rammeværksted – og sikken en forskel det gør for et billede at være sat i den rette ramme! – måske ligesom os andre?!

  11. Oj, det här var ju en hel vetenskap. Jag är jättedålig på att hitta rätt ram till en tavla. Fantastiskt av din pappa att lära sig ett nytt hantverk så sent i livet. Fint genomarbetat bidrag med många bilder.

  12. Da jeg skulle udstille mine malerier ved afslutningen af min læreruddannelse, rammede jeg selv mine billeder ind. De blev ikke så pæne. Nu kan jeg bedre forstå det: Det er jo en hel videnskab at gøre det rigtigt! Interessant.

  13. Wauw, hvor var det smukt at se og at læse, hvad du fortæller! Dejligt når man bliver klogere ved at kigge ind hos jer- der laver så smukke indlæg til ABC i ord og billeder.

    Ha’ en god weekend!

  14. At det er mye arbeid vet jeg, men at det skal så lite til før det blir feil…vel det ser man nå. Artig innslag her og mange informative bilder. Syns det er kjekt at noen fortsatt holder det her håndverket i hevd. Tenk hva vi skulle ha gjort uten dem/dere. Nei da blir det kaos i bildene for å si det slikt.
    Go fredda og go helg🙂

Legg igjen en kommentar

