ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Nå er det tid igjen for en ny bokstav. Uka går så altfor fort.Men jeg bretter opp armene, og serverer dagens bokstav.

S …. for Skomaker

Hvor blir de av?

Skomakere reparerer og vedlikeholder alle typer fottøy. De halvsåler, flikker,  syr overlær og reparerer vesker, kofferter osv. Et viktig spesialfelt innen skomakerfager er fremstilling og tilpasning av fottøy etter mål.  Ofte må skomakeren lage en egen lest som skoen bygges over. Fottøyet må også prøves og tilpasses flere ganger.

Skomakerfaget er et av de eldste håndverksfagene i Norge.  Skomakerne var relativt velstående fram til begynnelsen av 1600-tallet.
Etter at «Laugene» ble oppløst i 1870 ble det dannet egne skomakerforeninger i byene, og i 1908 ble Norges Skomakermester-forbund stiftet.

I annen halvdel av 1800-tallet begynte man å bruke maskiner i skoproduksjonen. Den første skofabrikken ble opprettet i Bergen i 1881 og gradvis gikk folk over til å kjøpe fabrikk sydde sko i stedet for håndsydde.

Det er ikke mange skomakere igjen her i byen.

Her hvor jeg bor har man tatt vare på en fullt utstyrt skomakerbu. Ånon som drev skomakerbua, startet  i 1936. Skomakerbua ble bygd i 1938.Den gang kostet det 2000 kroner å bygge den. De fikk reddet den fra riving, når de bygde om veien. Det ble startet «Skomakerbuas venner», og det blir solgt kalendere hvor inntekten går til vedlikehold av skomakerbua.

Den blir også brukt i undervisningsøyemed. Den har vært i skolens eie siden 1999. Etterhvert skal stå sammen med skolemuseet .

Denne gangen måtte jeg låne bilder av min mor. Men så fort det blir bra nok lys skal jeg bort å ta masse bilder fra skomakerbua slik den er idag.

Her er Ånon i full gang ved symaskinen

Vinteren 1954. Her måker de vei inn til skomakerbua.

Skomakerbua

-Skomakersymaskin fra Singer. Den ble brukt til å sy overlær og andre lett søm. Den er pedaldrevet.

Denne maskinen ble brukt når en skulle sy tykkere lær eller gummi. Den ble drevet med strøm.

Ånon synes det var koselig å få besøk i skomakerbua. Han hadde alltid tid til en prat, og litt undervisning.

44 thoughts on “ABC runde 2

  1. Det var noen flotte maskiner som skomakeren brukte. Dessverre er det vanskelig å oppdrive en skomaker i dag. Da blir det bare å kaste og kjøpe nytt – slik har samfunnet blitt.

  2. Fint inlägg. Gillar dom gamla svartvita bilderna. Så bra att man tar till vara den gamla skomakarboden. Skomakeri är ett gediget hantverk. Det är synd att dom gamla hantverken försvinner mer och mer.

  3. Roligt att du tittade in till mig och la’ in en kommentar!
    Du har lagt in ett inlägg om skomakare och det är en tillverking som jag tycker om. Som ung flicka jobbade jag en kort tid hos en skomakare där jag bor. Jag älskar skor och älskar dina bilder från förr om just skolagning och tillverkning. Jo, de är nästan borta allihop, skomakarna!
    Ha en trevlig lördagskväll!

    Birgitta Beep

  4. Kjempefint innlegg!
    Ære være dem som ønsker å holde gamle tradisjoner i hevd …. jeg har sko som skomakeren kan fikse på! Kan jo ikke kaste skoa fordi flikkene blir slitt!

  5. Skjønn historie og artig med gamle billeder.. Der er ikke mange tilbage, i hvert fald ikke af den gamle slagsen. Her i byen har vi 2 skomagere, men af den lidt mere moderne slags. Folk køber hellere nyt end at reparere det gamle. Da jeg var barn brugte min mor den gamle Hr. Sørensen på hjørnet og jeg elsket duften nede i hans værksted.. sværte og tobak!!

    God helg

  6. Det var litt av et innlegg! Og fotografiene var flotte. HVer lørdag har lokalavisa her en tosider som heter «Den gang…», og jeg er glad for at så mange tar vare på, og som du, bruker de gamle fotografiene!

  7. skønt indlæg. Nu om dage køber vi nye sko, bare snørebåndene knækker (næsten) Vi vil jo ikke betale, hvad det koster at lave godt håndværk og vælger oftest den billige løsning (selvom ikke alle fabriksfremstillede sko er billige). Dejlige billeder fra en svunden tid

  8. Super-indlæg! Jeg synes det er synd at vi ikke har tid til håndværk mere, men jeg må da indrømme at jeg har haft glæde af mine gode kondiSko i 12 år nu, og det ville et gammeldags par sko aldrig kunne holde til.

    Hvor er det gode billeder – og en god fortælling.

  9. Superdupert innlegg! Alle byer burde ha en skomaker, – men slik er det dessverre ikke.

    Takk for kommentar på min blogg! Så synd at du har kasta de gamle klærne. Jeg tenker at noen av mine gamle klær kan blir interessante for barnebarna🙂 Men jeg synes også det er artig å ta dem fram av og til for å mimre.

    God helg!

  10. Det er veldig synd at slikt et yrke blir det færre og færre av! Det var liksom så mye mer tid og ro før i tiden, eller er det bare meg som tror det…romatiserer om galme tider… Flotte bilder har du også med! Husker den singer-symaskinen hos bestemor :-)) God helg!!

  11. Det var interessant læsning med flotte billeder! Nu om dage er det nok ikke mange, der får deres fodtøj repareret. Man smider bare ud! Selv har jeg en gang fået et par støvler hælflækket, det er alt. Men min mormor fik altid sine sko syet, hun havde nemlig deforme fødder. Ortopædskomagere har vi stadig, og dem vil der nok altid være brug for.

  12. Fantastisk flott innlegg:)
    Vi har skomaker i kjøpesenteret som ligger nærmest meg, men jeg må med skam melde at jeg ikke har brukt den noen gang. Sist jeg brukte skomaker var på 80 tallet en gang (eller tidlig 90 kanskje) for å få sålet om militærstøvlene mine… men så begynte jeg å jobbe i sportsbransjen og nå må jeg innrømme at jeg bare kjøper nye …

  13. Flot og dejligt interessant indlæg – jeg nyder meget at læse om historie, når andre bloggere skriver om de gamle dage.
    Der er vist ikke mange skomagere tilbage i Norden.

  14. Jag saknar nog skomakaren, Det var så bra när man kunde reparera favoritskorna som hade blivit mjuka som tofflor, men den tiden ser ut att vara förbi, synd för som oftast handler det ju om en sula eller en söm.
    Hemma, där jag är ifrån bor jag granne med ‘skomakarens’, huset i det lilla tettsted jag kommer ifrån kallas fortfarande det, men det måste vara minst sen krigen det bodde en skomakare där, många har kommit och flyttat efter det men namnet på huset hänger kvar, ganska kul egentligen..

  15. Ja, dessverre så er det mindre og mindre skomakere som holder det gående. Men det er ikke alle sko som er så bra at det lønner seg å reparere de heller…kvalitet er det dårlig med i skobransjen. Bruk å kast…usj !

    Syns det var koselig å se Ånon i virksomhet her, gamle fine bilder.

    God helg🙂

  16. Suuuperfiiint innlegg!!
    Dette er vel enda et sjakktrekk i vår «bruk og kast»verden…
    Det finnes vel noen skomakere,men meget få av de som virkelig er det på gamlemåten..
    Så bra at dere reddet Skomakerbua:-)
    Deilig helg…fra Randi

  17. Nostalgisk, koselig og veldig forseggjort innlegg. Artig å lese! Jeg tror det er en, eller kanskje to skomakere igjen her i byen, og jeg håper de blir ved sin lest:) Artig å se alle maskinene de brukte, og for et søtt lite hus de holdt til i, da! Fin helg!

  18. For et utrolig fint innlegg! Vi har heldigvis skomaker fortsatt i byen vår, og jeg har benyttet meg av tjenestene hans flere ganger. Faktisk ryddet jeg i skoskuffen min for etpar dager siden og ble påminnet et par sommersko som jeg må få fikset! Så de skal leveres inn!

    Flotte bilder!

  19. Ja skomakere ja.. det er vel bare èn igjen i Krs som kan dette. Dyrt ja. Men hvis det er noen spesielle sko jeg er glad i, så tar jeg de med til han.

  20. Oj oj oj Vilken fantastisk blogg och vilka sköna gamla bilder.
    Nu kom jag att tänka på vår gamle skomakare.En fantastisk man som var superduktig .
    Det luktade så gott i han lilla krypin.
    Han hade exakt en sån symaskin.
    Tack för en mysig stund hos dig.
    Kramizzz / Lotta

  21. Dette var et stilig innlegg! de gamle maskinene var det moro å se igjen! Her i Harstad var det en skomaker inntil for få år siden, han pleide å avertere på denne måten:
    Skomakeren i Sko i nordbygget tar aldri ferie. «Sko i nord» var en gammel skobutikk.Det du skriver her var interessant å lese!
    Takk for kommentaren! Det er ikke min søster som strikker, Det er søster til min første datter. Altså min datter det og🙂 -Margit-

  22. Flott å lese om skomakerene, jeg savner dem jeg, men det er noe i det Hasse sier – skoa er blitt dårligere enn de var.
    Ha ei fin helg.

  23. har vi skomakere i dag tro husker vi hadde en ike ved oss der jeg vokste opp. I dag er de vel bedre på å file nøkler enn å fikse sko . God helg F

  24. Heisann!

    Så artig innlegg, flotte bilder og informativ tekst.
    Kan legge til en opplysning : Norges eneste ? skole som fremdeles utdanner skomakere, ligger i Gamlebyen i Fredrikstad. Det var det nettopp fagbrevoverrekkelse!

    Jeg viste heller ikke noe om seid før jeg startet å lese om jernalderen. Tror den siden av kulturhistorie ble gjemt bort for folk flest før i tida!!
    Ha en fin hælj!

  25. Her i byen hadde vi to skomakere inntil for et par år siden. Nå er det en igjen. De kan jo brukes til nesten alt! Der får jeg byttet glidelås i både ytterjakker og vesker. Byttet hælklakker og noen ganger hele såler fra blandings- til ordentlige gummisåler. Gjett om det gjør stor forskjell.
    Jeg håper virkelig vi klarer å holde på han vi har iogjen.
    En Super S.🙂

  26. Morrn.

    Vi trenger ikke skomakere. Skor är så dåliga att dom inte går att reparera…..

    Inte som förr i alla fall.

    Kul att få se hur det var en gång.

    Hade bra.

    Hasse A

Legg igjen en kommentar

