ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Jeg har rotet litt igjen i gamle bilder, noe jeg synes er forferdelig gøy. De fleste bildene er fra 1960-1970. Ha en god uke alle sammen!

T …. for Torghandel

Arendal torv er Arendal kommunes tusenårssted. Torvet var i første halvdel av 1900-tallet midtpunktet i handelsbyen Arendal. Det var livlig handel her. Tidligere het det Pollen der Torvet er i dag. Her var sjø til midt på 1800-tallet, med kanaler der Havnegata og Strandgata er i dag. Gjenfyllingen skjedde etter en av bybrannene.

På Arendal torv omsatte bøndene fra byens nabokommuner sine produkter. I dag er handelsvirksomheten begrenset, men det arrangeres «Bondens marked» nest siste lørdag i hver måned fra april til desember. Det er ikke noe særlig torghandel igjen, men det er noen få faste blomsterhandlere. Torvet har lang tradisjon som endestasjon for byens 17.mai-tog .

Mine besteforeldre hadde fast plass på torvet med sin avling fra gården. Jeg husker enda at jeg var med å buntet persille og satte sammen løkbunter, det luktet helt vidunderlig godt. Jeg husker også Far lempet alle varene på Bedforden, og gjorde den klar til dagens økt. Han kjørte lastebilen ned, men jeg kan ikke huske at han var på torvet, det var Mor som sto bak diskene og solgte varene. Det var lange og strevsomme dager, men jeg kan huske det som mye koselig også. Mor hadde mange faste kunder, og det var alltid masse prat og mye latter.

På det siste bildet er det meg og min søster som prøver oss som torgkjerringer.

43 thoughts on “ABC runde 2

  1. Dette innlegget ditt er kjempefint! Og for noen gode opplevelser du har fått med deg! Jeg skulle gjerne vært på Bondens marked en gang i måneden i byen din (men jeg bor alt for langt unna!)!🙂
    Apropos din kommentar til mitt Te-innlegg: Jeg drikker aldri nypete. Det blir for surt (bruker heller aldri noe søtt i teen). Smaken er som baken ..

  2. Vilka intressanta och vackra bilder du lagd in om torghandel. De äldsta bilderna gillar jag mest, de ger mig nostalgi. Vi hade stor torgförsäljning förr, där jag bor, men den handeln har minskat mer och mer. Mycket tråkigt, det var en plats att handla till bra priser och en stor social mötesplats.
    Tack, för dina kommentarer hos mig, jo, clownerna är jag mycket rädd om…
    Trevlig ny vecka

    Birgitta Beep

  3. FOr en fantstisk dokumentasjon av torghandelen i Arendal,og så gøy at du har deltatt selv:) Kan tenke meg det var spennede å få prøve seg:) Godt å ha slike minner å tenke tilbake på:)

  4. Heisann!

    Hvilken kulturhistorisk kilde er ikke disse innleggene dine! Godt noen tar vare på og sprer de gamle minnene.
    Ha en fin lørdagskveld.
    Hyggelig at du setter pris på Flashtegningene mine!

  5. Så koselig torg og flotte bilder!
    Dette minner litt om torget i Bergen, for mange år siden hadde jeg lørdagsjobb der med å selge blomster. Det kunne være ganske så slitsomt, for jobben var ikke ferdig før vi var kommet hjem og det som ikke var blitt solgt var enten kastet eller plassert i nye krukker.

  6. Der er ikke noget som at handle på marked – det elsker jeg også. Friske produkter lige fra gårdene.

    Jeg er imponeret over din samling af gamle fotos – hvor er det dejligt, at du gemmer alle de ting.

  7. Kjempefin T! Det er så koslig å lese bloggen din, lærer så mye så «sørlandt» om jeg kan si. Litt kjent er jeg, med skolegang fra Bygland og svigerinne i Grimtad , OG for dårlig tid til å besøke.

  8. Hei og takk for kommentar, vet ikke hva slags tre det er. Fine, er det i alle tilfeller når det blomstrer.
    Du har også mange fine bilder som representerer bokstaven T.
    Ha en fin helg /
    Ulla

  9. Det er nogle dejlige markedsbilleder, du har taget. Her i Vejby lægger købmanden varer ud foran butikken som en slags markedsbod, men det er ikke det samme som et rigtigt marked, selvfølgelig. Der er ikke prat og latter, der er ikke den samme duft af friske grøntsager.

    Jeg kan virkelig godt lide billedet med boderne med presenninger, eller oversejlene i mange farver. Hvor er det godt at du har billederne! Og hvor er du fin sammen med din søster, to rigtig gode torvehandlere.

  10. I vores lille by har vi ikke fast torvehandel – men det har der været andre steder, jeg har boet. Jeg holder meget af at torvehandle – det er på en eller anden måde ur-menneskeligt og findes i alle samfund. Herlige billeder og sjovt, at du er af en familie, der har solgt varer på torvet!

  11. Ingen grönsaker smakar så gott ( bortsett från egenodlade;) som dom man köper på torget, odlade fram med omtanke och kärlek ( om dom nu inte är importerade då..)Jag tycker det är kul att handla på torget. När jag var liten och växte upp handlades allt av ‘Fritte på torget’ som tog över efter sin far.. men det tog slut när han blev för gammal, Fritte alltså.. Nåja, nu bor jag ju i Norge och här på torget kan man fortfarande handla grönsaker på sommarhalvåret🙂

  12. Torghandelen er bort her i bygen også. Det står en og annen selger, men ikke slik det en gang var. Nå er det «Bondens marked» av og til og da er det masse godsaker å få kjøpt og mye folk på torget. Det er kjempekoselig.

  13. Jag känner mig nästan som hemma i dina bilder! I min stad är det stor torghandel varje lördag och den har «alltid» funnits! Dessutom har jag jobbat där och sålt blommor när jag gick i skolan. När dagen var slut fick man alltid med sig en stor bukett hem.
    Härligt att se dina gamla bilder. /Anette

  14. Idag var det en lika härlig blogg som den med skomakaren
    Underbara bilder med en härlig text till.
    Kramizzz och mysig helg / Lotta

  15. Torghandel – det får meg til å lengte etter sommer… Da går vi rundt i byen og stikker innom torghandlerne og kjøper jordbær og neper. Mmmm…

  16. Det var veldig fine bilder fra torghandelen i Arendal. Det er rart å tenke på den livlige handelen det var og alle de bodene. Det var nok også et sted hvor det ble utvekslet nytt mellom by og landsbygda.
    Her i Sarpsborg er det et par grønnsakboder, og en blomsterbod om sommeren. Men på gamle bilder var det jo et yrende liv her også. Jeg har forresten jobbet et par år som selger i en blomsterbod der på slutten av 90tallet. Da var det 3 blomsterboder hele året, og noe mer om sommeren. Og jeg er enig med deg at Tvedestrand er best om sommeren🙂

  17. Jeg elsker at se de gamle billeder – det var et meget smukt T-indlæg du har lavet! Jeg ville ønske, vi havde torvehandel i min by😉
    Ha’ en rigtig god weekend!

  18. Så fine «gamle» bilder fra Torget…
    Husker torgturene når jeg var liten..på Youngstorget i oslo..masse å se på og kjøpe om man ville det.
    God helg🙂

  19. Kjempefin løsning! Så artig det var å se disse bildene! Og se alle de fargerike takene! Så det før jeg leste at det måtte våre deg på det bildet. Takk for din hilsen.
    -Margit-

  20. Så heldig du er som har så gamle, flotte bilder. Og så flink du er til å anvende dem. Vi har jo et visst torgmiljø her i byen også om sommeren, men det er ikke samme stemningen som i «gamle dager». Den stemingen har du fått så godt fram i innlegget ditt.
    En kommentar også til ditt forrige innlegg: Ja, vi mødre slutter aldri å bekymre oss for barna. Uansett hvor gamle de (og vi) blir. Nå er det sikkert slik at din datter har tatt kvota med uhell allerede på turen til Gardermoen, så nå kommer resten av utferda til å gå bare strålende! Ei god helg til deg!

  21. Dette var jo bare helt suuuuuupert!! Sååå moro å se:-)
    Så på innlegget under..Håper du «overlever»….Takk til mobil og facebook så kan du jo hvertfall ha kontakt;-)
    Suuuperdeilig helg fra Randi

  22. Jeg fikk ikke kommentert i går for mannen min okuperte innlegget ditt.haner født og oppvokst der og mente han kjente igjen flere der selv om han nok er eldre enn deg. Men svigermor handla jo der i hele sitt liv . Men flott innlegg , når jeg endelig slapp til .god helg F

  23. Detta var ett härligt inlägg till bokstaven T.
    Torghandel det har vi här där jag bor varje onsdag och lördag. Är ganska kul att gå fram till stan och kika då, särskilt på lördagarna då det är mycket folk ute.
    Den sista tallbilden i mitt inlägg är det många som förväxlar med en ek. Det är lite speciellt det trädet, och man kan undra varför den blivit så. Tallar är ju annars långa och ståtliga.
    Trevlig helg

  24. Du er et funn for ABC’n vet du det!! Så mye arbeid du ligger i dette her er beundringsverdig og så koselig med slike bilder!
    Tusen takk!

Legg igjen en kommentar

