ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Denne gangen får jeg ikke kommentert så mye som jeg ønsker, håper dere tilgir meg . Ha en riktig god uke alle sammen!

U …. for Uniform

Uniform betyr ensartet og er hentet fra det latinske språk.

Denne gangen velger jeg noe som gjør oss veldig like. En uniform er et antrekk som er like for å skape  fellesskap. Den tar bort sosiale skiller og bakgrunn. En uniform har ofte elementer som viser bærerens rang og/eller funksjon i fellesskapet gjerne ved hjelp av farger. For eksempel er det ikke lett å skille de grønnkledde i militæret, hadde det ikke vært for fargen på berretene.

Sort – Kavaleri (Panserbataljonen og Kampeskadronen)
Kornblå – Opprinnelelig 6. divisjon. (Nå er det Brigade Nord som bruker den, med unntak av de andre som er nevnt her.
Sandfarget – 2. bataljon
Umbragrønn – ISTAR-avdelingene (GSV, Jegerkompaniet, Etterretningsbataljonen)
Smaragdgrønn – Telemark bataljon
Vinrød – FSK-HJK
Rød – Militærpoliti
Olivengrønn – øvrige personell i Hæren og hærpersonell utenfor Hæren.
Garden –  de 3 første månedene som rekrutt/gardeaspirant,  bruker de olivengrønn beret, før de blir gardister.

Marinen har mørkeblå.

Uniform kan være alt fra like kjeledresser til paradeuniformer, men de skiller seg ut fra de klærne en bruker til daglig i samfunnet.

Uniform blir brukt av mange ulike grupper.
Arbeidsuniformer  som militært, politi, brannmenn
Uniformer som viser at en hører til, for eksempel skoleuniformer.
Fritidsuniformer for eksempel korps, idrettslag og speidere.
Religiøse drakter, kan tidvis bli oppfattet som uniformer.

Innenfor samme gruppe kan det igjen være mange typer uniformer.

Bildene jeg har med idag er min oldefars uniformer. Han var i politiet i Moss.

33 thoughts on “ABC runde 2

  1. Mye bra informasjon om uniformer og hva berretenes farge betyr, jeg visste ikke at det var så mange forskjellige! Stilige bilder av din oldefars uniformer🙂

  2. Så många olika färger! Det har jag nog aldrig refleterat över. Annars är det ju bra att det är olika uniformer så vet man direkt vem som är polis, brandman, läkare o s v. Men uniformer kan också avspegla makt och avstånd har jag hört.. men för mig gör det inget, tycker det är bra jag.

  3. Flotte billeder af de gamle politiuniformer. Jeg kan ikke lade være med at tænke på de «uniformer», vi selv vælger. Selv om unge mennesker bruger masser af penge på deres «stil», virker nogle gange uniformerede på mig, selv om deres «uniformer» selvfølgelig ikke er det i formel forstand.

  4. Heisann!
    Hvilken kunnskap og .. for noen flotte uniformer bestefaren din hadde.
    Umulig å forelske seg i en soldat… hvem skulle man velge… alle var jo like??
    Go´hælj!

  5. Stilig U. Uniform er vel noe alle har et forhold til, selv elsker jeg det. Ikke å bruke det selv, men å se på de som har det på. Autoritær samme om det er politiuniform eller korpsuniform. ;D

    Flott innlegg.

  6. Fint innlegg! Flotte bilder. Har litt delte følelser for uniformer, siden jeg har uniformsplikt på jobben. Blir litt lei i blant, å ikke kunne ta på meg private klær – særlig når jeg har fått meg et nytt yndlingsplagg.
    Min mann bruker også uniform, hans er nok litt mer staselig enn min, så jeg forstår dem som er litt «betatt» av menn i uniformer :o)

  7. Vilka fina gamla uniformer. Vad kul att ni bevarat dom. Undra vad det är som gör att flickor i alla tider har fallit för män i uniform?!

  8. Så flott å få en gjennomgang av alle fargekomboene i Militæret. Selv har jeg også brukt en del uniformer,både i jobb og på fritiden. På en måte greit for da sliter man ikke på private klær og man er lik sine kollegaer og folk med samme intresse på fritiden.
    Flott U forlag du tok for deg. God helg🙂

Legg igjen en kommentar

