ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Tusen takk for alle koselige kommentarer jeg fikk på min U. Jeg er så glad for alle sammen. Ha en riktig god uke alle sammen!

V …. for Vintervær

Vi har fått en god del snø nå. Men det har jo kommet over tid, så en har fått tid til å få den unna. Men bevares, det er kommet mye, og det ser heller ikke ut til at det vil gi seg med det første.

I 1942 lagde de vei på isen ut til Torungen Fyr utenfor Arendal. Her lå en båt fastfrosset. Den var lastet med sildemel. Det ble losset og kjørt med lastebiler inn til byen over isen. Isen lå i havet og en kunne nesten gå  tørrskodd over til Danmark.

Men i følge min familie er det ingenting som kan slå vinteren 1954. Alle vintere her i sør,blir sammenliknet med den. Det begynte torsdag før fastelaven med sterk vind, og det snødde i ett. På onsdagen gikk ferjene greit i sundet, men på torsdagen kunne de ikke komme seg noen plass på grunn av snøen.  På lørdag 27 februar og søndag 28 februar 1954 kom det tilsammen 121,7 mm snø. Det tok flere dager før veiene ble åpnet.

De måtte måke mye med håndmakt, og enkelte steder måtte de bygge stillaser for å bli kvitt snøen. Snøen fonnet seg opp til mange meters høyde. Hustakene måtte måkes, og noen måtte evakuere sine hus, da det knaket godt under de tunge snømassene. I Agderposten 9 mars 1954 står det at det var blitt målt 1,85 m på bar bakke, men at det mest sannsynlig hadde vært mer. Folk gravde tuneller til inngangsdørene og butikkene. Flere var hjemme fra jobben., de tjente bedre på å måke snø, eller den vanlige lønnen de fikk.

Bildet er av min tante foran smia vinteren 1954

Min bestemor gikk på ski ned til byen for å hente post og kjøpe gjær. Butikkene her begynte å gå tom for varer. Her var veien stengt i lang tid, det var viktigere å få opp hovedveien. Når veien først ble slått opp, var det varer og godstrafikk som fikk førsteprioriteten. 10 mars ble veien fra Arendal til Rykene åpnet igjen.

Den 4 mars kommer den store roterende snøplogen for å åpne jernbanesporet. Den ble skyvd frem av to lokomotiver. Den klarte ikke å åpne Arendal Nelaugbanen ved første forsøk, de måtte måke den ut for hånd etter den ble sittende fast.

Rotoren brukte 18 tonn med vann. Rotoren ble også brukt til å få opp banen fra Grimstad. Men de var lenge i tvil om broen her på stedet, ville tåle vekten. Hvis ikke det hadde gått, måtte de til å håndmåke linjen, heldigvis ble dette uaktuelt. Når rotoren først kom igjennom til Grimstad 9 mars 1954,laget den en skikkelig kortslutning. Det ble brukt 12 timer for å rydde linjen fra Rise til Grimstad (En kjøretur her idag tar 15-20 minutter) .

Jeg husker vagt når jeg var liten, så kom det masse snø. Vi bodde på en gammel skole med to etasjer, og jeg husker at uværskuret ikke gikk an å komme inn i. Det var helt dekket av snø.

I 1977 hadde vi omtrent like mye snø som nå, men det føyka mye. Så hele stuevinduet vårt gikk ikke an å se ut gjennom. Vi rant også fra toppen av taket og ned.

I 1988 i begynnelsen av februar kom det 50 cm på 12 timer.

22 februar 2007 var vel egentlig det værste været jeg har opplevd. Det var ikke det at vinteren var lang, men all snøen kom nesten på en dag. Og da blir det kaos.Da ble E18 stengt imange timer. Skolen som min datter gikk på ble innkvartering for sivilforsvaret, og personer som satt fast i snøen, og skolen ble stengt for elevene.

Svogeren min brukte 17 timer på en tur som vanligvis tar 1 time å kjøre. Sivilforsvaret var ute med snøskutere og hentet folk eller kom med mat og varm drikke.

Her kan du se snøbilder fra sørlandet

Det er vel litt lettere idag,fordi maskinparken som rydder snø er så mye bedre idag, enn det som ble brukt tidligere.

Denne gangen tar jeg dette med på Torsdagsfoto også.


38 thoughts on “ABC runde 2

  1. Det var en skikkelig vinter, håper vi ikke får det slik i år! Nå har vi har slått rekorden med antall dager vi har hatt snø, men jeg vil helst ha mildvær og vann!

  2. Flotte bilder og ett flott tilbakeblikk på en tid som er forbi.
    Jeg husker da vi var små og bygde snøhytter rett inni snøhaugene, og så fikk vi bestefar til å støtte opp taket med planker – ja det var tider det. (hallo jeg er jo ung enda jo)

  3. Ett mycket intressant bidrag! Om man ser bilderna från 1954 och läser texten, så kanske vi inte ska klaga så mycket över den snön som kommit i år. Verkligen kul att se de gamla bilderna!

  4. Jeg kan se nu vi skal ikke klare for vi har da ikke fået ret meget sne endnu. Så meget håber jeg ikke der kommer, men det er nogle fine billeder og et godt indlæg.

  5. Så flott med disse gamle bildene. Eg husker at det alltid var mye snø da eg var liten, de siste årene har det ikkje vert noe særlig til vinter her. MEN i år har vi hatt ein skikkelig gammeldags vinter. Ha ein fin lørdag

  6. Det er godt vi har litt bedre snøryddingsmaskiner i dag enn i 1954. Mye snø her også, jeg føler at jeg bor i en snøhule. Vet nesten ikke hvor vi skal gjøre av all snøen. Ha en fortsatt fin helg.

  7. Så mange fine bilder fra snøvinteren 1954! Gjett om jeg har hørt mye om den vinteren, jeg ble nemlig født mitt i det februarværet,og kom hjem til Sandøya i snøstorm den siste dagen rutebåten klarte å komme fram. Sandøya i sommerdrakt er nok bedre, ja! 🙂

  8. Hejsan, Tack för kommentaren. Men oj,oj,oj vilken vinter eller rättare sagt vilka vintrar. Berättelsen är helt otrolig om hur det varit för länge sen. Tack för att du delar av dig både med ord och bild.
    Ha de gott/
    Ulla

  9. Tack, för att jag fick läsa din trevliga blogg och se dina härliga bilder från lite äldre datum. Jag minns att i mitten av 80-talet hade vi mycket snö och kallt var vi bor. Snön var så hög att fönstren var täckta till hälften och snöhögarna låg kvar till närmare juni. Hoppas inte det blir så igen…
    Mitt lilla barnbarn är en sötnos, helst när mor hans klär på honom dubbla omgångar kläder, för att inte frysa… ;=)) Hans mor Doreen kommer från Uganda och är gift med min son.
    Ha en mycket trevlig lördagskväll och god söndag!
    Kram
    Birgitta Beep

  10. DET var dog fantastisk imponerende – jeg må spørge min far, hvordan vinteren var i 1954. Jeg var kun et år, så jeg kan ikke huske den 🙂
    Og tænk, at man kunne gå til Danmark i 1942 – det har jeg aldrig hørt før.
    Tak for et meget interessant indlæg.

  11. Snakk om vintervær …. kanskje det er en liten trøst at det har vært verre før? Hehe …. Jeg håper det blir lenge til det settes nye rekorder. Har mer enn nok med det vi har fått! Et interessant innlegg med flotte bilder!

    Ha en fin helg!

  12. Snakk om vintervær …. kanskje det er en liten trøst at det har vært verre før? Hehe …. Jeg håper det blir lenge til det settes nye rekorder. Har mer enn nok med det vi har fått! Et interessant innlegg med flotte bilder! Ha en fin helg!

  13. Der kan vi jo se, at det virkelig er rigtigt, når man siger, at der var sne til taget i gamle dage! De gamle billeder kan jo også minde mig om, at det kan blive værre endnu med sneen. Men det håber jeg ikke, det bliver. Foreløbig er vi midt i en snestorm, som skal vare et døgn, siger de. Heldigvis har vi, hvad vi skal bruge og behøver ikke gå ud af huset, hvis det ikke passer os.

  14. Jeg kom meg ikke inn på bloggen din i går, men nå gikk det bra!
    Så flott vinterrepotasje du har laget! Jeg er like imponert som forrige uke:) Bra jobbet!

  15. Så kul med lite gamla bilder och historia, tänk att skotta bort dom 120 cm för hand. Det låter verkligen strävsamt. Ja ja, det är ju en gång sån att vi bor i Norden och då kan det komma snö, men man glömmer det fort..

  16. Dette ser ut som en middels snevinter her i Tromsø. Neida, tuller bare. Det er vel noe som følger med å bo langs kysten, og hvor nedbøren kan komme ganske så konsentrert. Men har ikke dere ganske lite sne, og milde vintre, vanligvis?
    Jeg er så imponert over alle de flotte gamle bildene du presenterer. Spesielt godt likte jeg det femtitalls (?)-bildet av dama i strekkbukser og strikkeganser.
    Ei god helg til deg!

  17. Meget bra levert post.
    Spennende med vinterbilder fra våre nære historie.
    Og det du forteller er fascinerende lesing.

    Men slike snemengder som det av og til faller på Sørlandet, har vi sjelden i Oslo-området.
    Dog har vi måttet skuffe sne av taket på våre sommerhus ved Oslofjorden et par vintre de seneste 5-6 årene.

  18. Uha, det er godt nok sne, der vil noget. Minder om Vinterkrigen 78-79 her på Lolland.
    En elektriker fortalte mig, at han var i lære på det tidspunkt. Når de skulle skifte en sikring i toppen af en elmast, kunne de mange gange gå på driverne op til ledningerne og sikringene.

  19. Det är sååå mysigt att komma in här och få läsa och titta på alla gamla underbara foton.Såååå mycket snö Vi tycker att vi har mycket nu men här slår det vär rekord 1954 var jag 5 år och jag kommer ihåg att det var hur mycket som helst för jag har kort ifrån den tiden.Fotar du av dem elle scannar du in dem?
    Du har en riktig nostalgiblogg Jättehärlig sån.
    Kramizzz och mysig helg…
    Tack för titten hos mig Lotta

  20. For noen fantastiske bilder. Jeg blir helt slått ut av så utrolig stilige de var. Jeg ser på de om og om igjen!! Jeg er fascinert av snø og mengden som faktisk kan lave ned. Det er vakkert synes jeg. Men det kan også bli for mye av det gode. I Tromsø falt det vinteren 1996/97 tilsammen 10 meter snø med rekord den 27. april!!!! Da hadde vi en snødybde på hele 2 meter og 40 cm!! Da var det i overkant mye.. selv for meg! Iallefall siden det nesten var mai mnd!

  21. Så fina bilder och en otrolig mängd snö ser det ut att vara. Sådana gånger är jag faktiskt glad över att bo i Belgien för det brukar i regel vara nästan snöfritt på vintern.

    Ha en riktigt trevlig helg!

  22. Her har det vært or er også i år, mye snø! Artig å lese det du skriver om «gamle dager»! Ser at dere har mye mer sne enn oss, enda vi bor i «det høye nord». Men nå er vi inne i en kuldeperiodde. 17-18 minus her, og enda lavere enkelte steder. Det går over! -Margit-

  23. Se der ja…utrolig hva man får vite via slike fine foto og gjenfortellinger..
    Nå har vi fått nok snø syns jeg..men værguden syns tydeligvis ikke det ..for det er meldt mer..sukk !

    God helg 🙂

  24. Hejsan !
    Känner att jag ska sluta klaga på snömängden omedelbart efter att ha kikat på dina bidrag till Dramatisk vinter 🙂
    Jättefina bilder och speciellt kul att få se dom gamla vinterbilderna !
    Ha en fin helg !

  25. Sikke nogle flotte, gamle billeder – tænk at der faldt 121,7 mm sne i februar 1954! I Danmark har vi den strengeste vinter i mands mine i øjeblikket, men det er jo ikke noget imod, hvad I er vant til 🙂
    Ha’ en dejlig weekend!

  26. Det er mye Vær i Norge, og det er jo fascinerende. Men jeg synes vi har hatt nok Vinter for denne gang, jeg. Men det har tydeligvis vært værre før:o) Du gjør deg virkelig flid med ABC-inleggene dine! Ha ei fin helg!

  27. hei 1988 husker jeg for da måtte vi dra ned og spa ut svigers og bo på hotel første natta ..for vi kom jo ikke opp med ungene. De bodde i Engekjerr om du vet hvor det er . Og jeg må alltid vise ditt innlegg til mannen min, han kjente jo igjen torg folket. F

  28. Dette var flotte vinterbilder! Her på østlandet har vi hatt snø siden før jul, og det snør for fullt igjen i dag. Det holder nå synes jeg 😉

    God helg

Legg igjen en kommentar

