ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Jeg hadde walt Disney på forrige runde på ABC, men jeg bruker den nå igjen. Denne gangen med en litt annen vinkling. Har du lyst til å lese hva jeg skrev i forrige runde?

Litt liten lyst til å blogge for tiden så det blir litt lettvint løsning denne gangen. Ha en riktig god uke alle sammen!

W …. for Walt Disney

Walt Disneys figurer har moret store og små i en årrekke nå. Det som er det merklige er at uansett hvilket språk de bruker i tegneseriene, synes barn å forstå det som historien forteller. Donald er lik i figur og væremåte uansett. Figurene til Walt Disney har forandret seg litt opp igjennom årene. Men ikke så mye enn at de er lett gjenkjennelige. Her er ett lite utvalg av Disney’s figurer på forskjellige språk.

Arabisk : Battouta
Bulgarsk : Patoka Donald
Dansk : Anders And
Engelsk : Donald Duck
Estlandsk : Piilupart Donald
Finsk : Aku Ankka
Fransk : Donald Duck
Gresk : Ntonalt Ntak
Indonesisk : Donal Bebek
Islandsk : Andrés Önd
Italiensk : (Paolino) Paperino
Kinesisk : Tang Lao Ya
Latin : Donaldus Anas
Norsk : Donald Duck
Polsk : Kacer Donald / Kaczor Donald
Portugisisk : Pato Donald
Russisk : Donald Duck
Serbisk – Kroatisk : Paja Patak
Spansk : El Pato Donald
Svensk : Kalle Anka

Tsjekkisk : Ka` cer Donald
Tyrkisk : Donald
Tysk : Donald Duck / Schnatterich
Ungarsk : Donald Kacsa

34 thoughts on “ABC runde 2

  1. Heisann!

    Walt Disney… godt valg. Han er som Beatles, en del av min generasjons identitet!
    Hvem er det ikke som har stabler med gamle Donald Duck-blader liggende på loftet, og gamle Beatles singelplater innerst i en skuff (det har jeg, en som er verdt en del!)
    Er vel hjemme fra Marokko med kofferten full av opplevelser!
    Go´hælj!

  2. Alle har vel et forhold til Walt Disney😉 I helga har jeg lest Donald-pocktet til barnebarn. Vi har esker og permer med bøker og blad fra tida da våre barn var små. Og Donald kaster man aldri!
    Takk for kommentar hos meg! Jeg kan trygt anbefale deg å oppleve USA. Jeg hadde mine «forestillinger» om landet, og det viste seg å være positivt annerledes enn jeg hadde tenkt🙂
    Ha ei god og glad uke!

  3. Jeg elsker Walt Disney!!! Har Den! samlinga av video-klassikerene. Har forresten vært i Disneyland 2 ganger og kommer heeelt sikkert til å dra flere! Flott innlegg🙂

  4. Vem kan motstå denna ilskna men snälla lilla anka som förtrollar en hel värld. Så många språk du kan namnet på! Imponerande lista. Fint W🙂

  5. Walt Disney är en superb lösning. Kalla Anka och hans vänner har roat många genom åren. En imponerande samling du har. Andrés Önd var en överraskning.

  6. Som barn læste jeg meget Anders And blad og jeg gøre det gerne når jeg sidder venter hos lægen. Vi har mange film fra Walt disney. Et god indlæg, som altid.
    God weekend.

  7. Morrn.
    2 själar en tanke, jag «kopierade» några böcker.

    Ganska hopplös bokstav, det finns nästan inga ord som börjar med W, på svenska.

    Du undrade om jag åkte VW, svaret är ja.
    Jag började jobba med VW år 1964…..

    Ha de bra.

    Hasse A

  8. Tänk så många härliga och roliga figurer den mannen kommit på.
    Bra val till denna lite kluriga bokstav.
    Trevlig helg!

  9. Walt Disney er et rigtig godt valg! Jeg husker tydeligt, da min far tog mig med ned i kiosken om hjørnet og købte mit allerførste Anders And (Donald Duck) blad…🙂

  10. Har kjøpt bladet – dvs jeg fikk jo først da – helt siden det første gang kom ut i Norge;)

    I en spesialbutikk i Sacramento (Hovedstaden i California) fikk jeg tak i 4 utgaver av Uncle Scroogie, med fortellinger av Carl Barks, som da aldri har vært publisert i Norge.

    Supert W-innlegg

  11. Like bra denne gangen:) Vi leser Donald her og har masse Disney filmer, så vi er nok medlem av den gode Disney familien vi også. Jeg er dog litt mett av Disney kanalen på TV som jeg alltid synes står for høyt på -selv med lyden av;)

  12. Walt Disney har gledet små og store lenge . Det er godt ha barnebarn skylde på når en sniker en Walt Disney film ned i handle kurven. Ha en fin ukeavslutt

Legg igjen en kommentar

