ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor

Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

X’ en er ikke mye brukt i det norske språk. Hvorfor kunne en ikke bare ha hatt de lette bokstavene? Det hadde i hvertfall gjort ABC i ord og bilder, mye lettere. Jeg tenkte at jeg skulle ha skrevet om golden retriveren jeg hadde når jeg vokste opp, men hadde ikke så mange bilder av Xero, så jeg vrir hjernen her og kommer opp med noe annet. Ha en riktig god uke alle sammen!

X …. for Xanthippe

Noen ganger er jeg vel en skikkelig Xanthippe. Det går da mest ut over mannen min, stakkars. Jeg merker det til og med selv at jeg er skikkelig hurpete! Jeg er vel kanskje ikke alene om dette fenomenet.

Beskrivelsen for en Xanthippe er  for å betegne en hissig eller trettekjær hustru eller kvinne. Og det kan ha betydningen «blonde hest».  Xanthippe var konen til Sokrates.  Sokrates han var gift med en «heks», men gjorde det for å praktisere sin tålmodighet. Sokrates var ofte snakksalig når han var ute, men taus når han var hjemme. Dette fikk Xanthippe til å se rødt og bli eitrende sint.  Det er langt flere historier om henne enn det er fakta.

Jeg tror nok ikke min mann giftet seg med meg for å teste sin egen tålmodighet… hihihi.

Heksa er laget av en lokal dame herfra…..

Xanthippe er også en hovedbelteasteroide

37 thoughts on “ABC runde 2

  1. Fint innlegg …. og så den HEKSA da! Ja, litt heks skal vi nok være, men det kan være en farlig balansegang å begi seg ut på …. selv om noen menn tåler litt mere hekseri enn andre, hehe!

  2. Min fulle support til Xantippe! Hadde hun levd i dag, så ville hun skikkert vært ute i samfunnet, og folosofert og holdt taler på like fot med hjemmegrinebiteren Sokrates. En flott X og flotte heksebilder fra deg. God helg🙂

  3. Artig løsning! Har ikke hørt det ordet. Stilig heks det der! Og artig skrevet! -Margit-

  4. Jeg må nok innrømme at jeg er en smule lik Xanthippe.. men det går fort over!
    Herlig løsning og det er en flott heks du har!

  5. Hei, eg var også inne på tanken om å presentere ei Xantippe – i form av ei kaklande høne, men din presentasjon er mykje meir opplysande enn min ville ha vore, så eg er glad for at eg fann på ein annan X. God helg:)

  6. Xanthippe var en skrap dame – men ikke nødvendigvis en negativ personlighed synes jeg! Flot valg!

    Ha en bra helg🙂

  7. Min stilla lugna man har nog fått lite mer temperament med åren, kanske han förlorat allt tålamod, undrar om jag borde skifta namn😉 Flott X !

  8. Jo, det är sant! Xantippa var en mycket elak kvinna. Som barn hörde jag flera historier om henne, men som allting annat har de bleknat bort.
    Mycket bra och visst ser hon elak ut din bild på Xantippa!!
    Ha en skön helg
    Birgitta Beep

  9. Jag vet inte varför, men jag kan inte se översta bilden. Din bild på häxan är i alla fall härlig. Glasögonen är pricken över i. Det finns onekligen en hel del som ibland kan framkalla Xantippan inom oss. Sokrates hade det väl inte lätt, men jag skulle också bli galen om jag hade en man som bara teg hemma… Jättebra bidrag på X.

  10. Jag tror att vi alla är lite Xantippor ibland🙂
    Bra lösning till bokstaven X!
    Trevlig helg!

  11. Jeg får dessverre ikke frem bildene dine i dag – bare tomme rammer med røde kryss, men jeg tar turen innom igjen i håp om at de blir synlige.
    Men ut i fra teksen, så er jo dette en flott løsning:)

  12. tenkte litt på henne siden katta vår heter sokrates så kaldte vi nesten hu katta for det , men det ble nå Isis ..Sokrates hadde det vel ikke enkelt stakar..men jeg synte de fleset kvinner hadde godt av å bli lit mer som Xantippe.

Legg igjen en kommentar

