ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor

Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Det er fremdeles ikke stabilt nett hjemme hos meg, men får nytt modem, som nå er lovt sendt ut av Next Gentel. Og jeg venter, og venter…..

Z …. for Zink

Den første fremstilling av zink antas å ha funnet sted i Persia på 500-tallet, senere også i India og Kina ca. år 1000.
Den første masseproduksjonen av zink er kjent fra India og Kina i 1750.
I Europa ble zink først kjent på 15- til 1600-tallet. zink produksjonen startet på 1800 tallet i Europa.

Navnet zink kommer fra tysk zinke som betyr spiss (på grunn av zinks spisse krystaller).

I maling er zinkoksid brukt som hvitt pigment.

Zink husker vi også fra takrenner,takplater, zinkbøtter, zinkbaljer og vaskebrett

Zink er også en viktig komponent i i kroppen vår.
Zink har en stabiliserende virkning på cellens arveanlegg (DNA) og membranene som omgir alle cellene i kroppen.
Tilskudd av sink har vist seg å ha en positiv effekt på sårtilhelingen når det påføres huden.(zinksalve til babyen)
Zink finnes i kjøtt, fisk, skalldyr, egg, fullkornsprodukter, spinat, persille og grønnkål.

32 thoughts on “ABC runde 2

  1. Interessant om zink, visste ikke at det er så lenge siden første fremstilling av dette stoffet fant sted. Virkelig bra at en så vanskelig bokstav kan være så lærerik🙂

    Takk for kommentar hos meg, ha en fin uke du også!

  2. Interessant! Jeg har lest at de fleste mennesker har for lite sink i kroppen. Har sett at sinktilskudd kan bedre huden når en har atopisk eksem.
    Ha en god uke!

  3. Heisann!

    Supert og lærerikt innlegg. Visste egentlig ikke noe om zink bortsett fra at det brukes til å lage hvitfarve og at det er et metall vi bruker i bøtter og kar .. og i babysalva. Resten var nytt. Flott!
    Ha en fin søndag!

  4. Slog upp zink til den her runden, skrekk når jeg så hva z mangel steller til, nu får det bli fisk, egg og nøtter på meg🙂

  5. Dér har du fundet nogle ting, som vi savner idag! Vaskebrættet, som man kunne spille på med fingerbøl! Ja, man kunne selvfølgelig også gnubbe tøjet på vaskebrættet.

    Og galvaniserede, forzinkede baljer. Jeg har én tilbage og vil plante sommerblomster i den.

  6. Det var spændende at læse, hvad du skriver om zink! I min barndom badede børnene i zinkbaljer ude i haven🙂
    Rigtig god weekend!

  7. flott innlegg , zink er viktig. Og en husker jo barndommens zinkbøtter og karr som er på vei inn i hagene igjen..HA en fin helg

  8. Zink var et fint valg! Jeg kan godt huske de gamle zinkbaljer – og jeg har faktisk stadig at gammelt vaskebræt stående i min vaskekælder. Jeg bruger det ikke – men det ser meget hyggeligt og gammeldags ud…🙂

    God weekend!

  9. Takk for kommentar! Hjalp det stoffet du nevner for tannsten?- Emma spiser egentlig mest tørt og hardt fòr, hun er 2 1\2 år og har allerede måttet fjerne tannsten. Dyrlegen sa jeg burde pusse for å holde den borte, men kunne og pusse uten tannkrem. Emma vil bare ikke ha tannbørsten inn i munnen!!

    Du har virkelig et flott innlegg på denne vanskelige bokstaven! Zink er jo så populært nå, i bøtter og baljer!
    Stilige bilder, det med vakebrettene var bare så flott!! Og så var det interessant å lese det du har skrevet om Zink! -Margit-

  10. Åh ja – min barndoms zinkbadekar – og vaskebrættet… ren nostalgi.
    Mine meget nutidige zinkpotteskjulere.
    Det var bare et skønt bud på ugens Z – tak for historien.
    God weekend til dig.

  11. Ja detta är en kul bokstav
    Vilka sköna bilder.
    Tvättbrädorna är ju bara sååå underbara och vilka minnen de väcker…Nostalgi.
    Jag undrar om man inte använder såna när man tovar.Jag är inte säker
    Du kanske vet?
    ha en mysig helg Kramizzz på dig // Lotta

  12. Morrn.

    Flott förklaring vad zink är för något.

    Fina tvättbrädor…(vaskebrett)

    Ha de bra.

    Hasse A

    PS Fint att du visar en zink-balja.
    Jag så någon som visade en emaljerad «dings» som trodde det var zink…

  13. Åhåååå….. vilka underbara gamla tvättbrädor!! Zink är självskrivet för Z. Znyggt. Måste nog samla på mig lite zinkfoton i sommar!

  14. Du har sååå mye fin info altså:-))
    Utrolig bra!!!
    Jeg vet ikke helt hva jeg vil bruke vasken til.. Skal jeg ha blomster må de hvertfall ikke skjule den🙂
    Kooos helg & klem Randi

  15. Du fortsetter med grundig arbeid også på Z som er så vanskelig!
    Flott innlegg og jeg er enig med Randi over her at Zink er vakkert!

Legg igjen en kommentar

