ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor

Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Da er vi ganske så på slutten på denne runden av ABC. Det er kun de nordiske bokstavene igjen, og de er ikke så veldig lette. Det blir en litt dialektpreget variasjon fra min side idag. Ha en flott uke, og en riktig god påske!

Æ …. for Ændal

Vi har en merkelig tendens her i byen, å skifte ut alle ordene som starter med AR til Æ. Arendal blir til Ændal og Arvid blir til Ævid.

Det finnes et rockeband herfra som heter Rockebandet Ændal , ikke helt min type musikk, så jeg hopper over til selve byen Ændal.

Agderposten, som er vår lokalavis, har en egen side med språklige fenomener som finnes her i byen. Veldig artig å lese, kanskje spesielt hvis du har røtter herfra.

Dialekten her nede begynner å helle mer og mer mot bokmål, og det er mange ord som går i glemmeboken etterhvert. Æ e a å eder, Æ au er det ingen som sier lenger.

Litt mere æ setninger

  • Fåstå mæ rætt, mi sølenningå e`ikje sinna a oss, mi bleæ bære lettere oppskaga, men ikkje fåde asså.Tirrå du oss kan mi bli nåkså ulilie å ha me å jørr.
  • Æling å e e på pæti i eninga
  • De slåkje feil.Me væmen kommå turistene te Ændal.De e som med trækkfaula, de liggå strødd åvå alle holmår å sjer.Du kan fålademæ pille di ud på fåfædli langt håll au, få di e kvide som mågedrid.Men mi e nå jille me di då.Få mi ve jæne få has på feriepengene dises før de reiså tebage te hovedstaden. Deffå arransjerå mi ein heil hau me festivalå te det bruge.
  • Se sjæmsjekta mi, som o liggå på vanne.Ho sjinnå asså som ei pæle.Å sjekk klæringa te riba! Åsså sjerå o bølgene på en heilt spesiell måde.Mænaen malå som ein katt, åsså klokkå de så fint i trebådå…Men e`dekje fåfædli med æbei på trebådå då ?
  • Å møe hæ du spæt?

Som dere ser blir det byttet ut mange bokstaver, og erstattet med veldig mange æ’er i dialekten vår.

Visste du dette om Ændal

  • at Det norske arbeiderparti ble stiftet i 1887 , og som et resultat av Arendalskrakket året før. 
  • at et av verdens største rafinerier for silisiumkarbid ligger i Arendal?
  • at tettstedet Arendal pr. 1.1.2008 har et folketall på ca 32.000
  • at det i 2008 er 100 år siden jernbanedrift ble startet i Arendal.
  • at kommunesammenslåingen i 1902, da kommunene Arendal og Barbu ble slått sammen, var landets første kommunesammenslåing, og at den ble vedtatt i Stortinget etter initiativ fra Barbu kommune og mot byen Arendals ønske.
  • at kommunesammenslåingen i 1992 skjedde imot ønsket fra befolkningen i Arendal bys fire nabokommuner.
  • at Arendal i 1880 var landets største seilskuteby?
  • at kjøpmannsgårdene på Tyholmen i Arendal ble reddet fra riving i Arendal bystyre i 1971 med en stemmes overvekt.
  • at Arendal allerede i 1832 fikk egen ABM-institusjon under navnet Arendal skoles offentlige Bibliotek og Museum?

Arendal er en ganske stille by om vinteren. Men om sommeren er det masse folk og mye liv i byen. Selv om  Arendal  har en merkelig dialekt her nede er Ændal byen i mitt hjerte. Ta selv en titt …

29 thoughts on “ABC runde 2

  1. Veldig flotte bilder fra Arendal…eh, jeg mener Ændal. Artig å lese de setningene på dialekten, skjønte nesten ikke noe av det🙂

  2. Åh hvor du kan sagtens at bo så skønt! Det er en skæææg ide at bruge den lokale dialekt til at illustrere «Æ» — en fremragende ide, skulle jeg hellere skrive. Det er meget svært at forstå, hvordan lydforskydninger sker, men der er mange forskellige ting, som arbejder sammen: Vi rejser trods alt ikke hver dag fra Arendal til Oslo og slet ikke Tromsø, og så videre.

    Billederne af byen set fra vandet er meget smukke.

    Hmmm … siliciumkarbid, nej det vidste jeg ikke🙂

  3. Det var ett verkligen fint inlägg till bokstaven ae – ä! Jag är alldeles imponerad av alla de vackra bilderna som du lagt in. Förstår att «din» stad är värt ett besök. Helt underbart!!

    Birgitta Beep

  4. Jag tycker det är fint när ni använder lite mera kraftiga ä i dialekten. Där var jag kommer ifrån så säger vi ä där man skriver ä, men andra delar av sverige byter ljudet ut mot e. I norge skriver ni ofta e men byter ut mot ä ljud.. dialekter är verkligen inte lätt att lära sig om man inte är infödd.
    Flott inlägg🙂

  5. Fantastisk som vanlig fra din side.
    Ærtig med slik dialækt tolkning.
    Setter fantasien i sving.
    Og det trenger vi en daglig dose av.

    btw. Joda, selvfølgelig er det Oslo. Det som er bemerkelsesverdig er at jeg har skrever clue med store bokstaver, men – hvem tar seg tid til å klikke der da? Så sier de de ikke har «a clue». LOL.

  6. Det var spændende at læse om ændringerne i jeres dialekt! Og jeg kommer til at tænke på, hvordan folk mon talte, da vi i Norge og Danmark var ét land🙂
    God weekend og påske til dig!

  7. Flott å lese din fine dialekt! Flott og å se og lære litt om denne byen! Fine bilder! Takk for hilsen! -Margit-

  8. Det er helt rett det at om sommeren så er det flusst av folk og vinteren nesten ingen..vel jo, de fastboende er jo der..
    Flott levert på Æ..
    God helg🙂

  9. Jeg trodde vi trøndere hadde mange æ’er – men jammen tror jeg dere der nede slår oss der, gitt! Et flott innlegg – selv om jeg ikke skjønte stort av dialektskrivinga ☺ Ha ei fin helg!

  10. Herlig altså…Synes jeg hørte det for meg..Det er jo en så fiiin dialekt..Men hva i all verden betyr det siste ordet i:å møe hæ du spæt…hmmm….
    Riktig deilig dag & Suuuuperfiiin påske fra Randi

  11. jeg er som du vet gift med en fra ændal. Han skibba teglen på tågå da jeg var med han hjem første gang..flotte bilder fra et kjent sted..

  12. Her var det mye jeg ikke visste, og noe som var vanskelig å forstå. Det er ikke lett å lese fremmede dialekter, nei. Arendal er en by jeg så vidt har besøkt. Jeg har dessverre ingen slektninger eller venner der, så dermed blir det ikke til å jeg reiser dit heller. Men jeg var en gang på speiderlandsleir på Tromøya.🙂

  13. Heisann!

    Her var det mye jeg ikke visste om Ændal!
    Rart det med dialekter. Det er fryktelig tungt å lese tekst skrevet på dialekt.
    På bloggen prøver jeg å skrive sånn som jeg snakker, men det skjærer seg av å til fordi riksmålet ligger i «henda»!
    Jeg snakker ikke dialekt, men sier ho og har flere a-endinger enn hva som er normalt i riksmål. Det gjør nesten alle fra bykjernen i Fredrikstad. Det folk flest kaller «Fredrikstad -dialekt» er det flest i Halden som snakker!
    Likevel go´hælj!

  14. Som jeg skrev hos Gamleheksa, så er lokale varianter lov: Det bare krydrer hele ABC’n det!
    Bildene dine er så flotte! Kan tenkte meg at Arendal er stille på denne tiden, men den trekker nok bare pusten. Det blir nok snart livat!!

Legg igjen en kommentar

