ABC runde 2

I ord og bilder

ABC runde 2 stor

Hver fredag blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen ABCtema. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatesle til å låne dem. Innlegget på bloggen din skal linkes til ABCtema, der vil du også finne flere som har vært med på bokstavleken .

Da er vi ganske så på slutten på denne runden av ABC. Men Petunia har lovt en tredje runde. Vi får se hva det blir herfra. Synes det er litt av en utfordring å finne ting til hver bokstav. Jeg har vært med på hver bokstav i de to første rundene.

Ha en flott uke, og en fortsatt god påske!

Ø …. for Ører

«Øre» kommer fra latinsk aureus som betyr gullmynt, av aurum. Da pengesystemet ble lagt om i Norge i 1875, sluttet landet å bruke Daler, Ort og Skilling. Norge gikk over til å bruke Kroner og Øre.

1 øre
2 øre
5 øre
10 øre
25 øre

1 og 2 øre myntene ble tatt ut av sirkulasjon i 1972. 5 og 25 øre myntene ble tatt ut i 1982. Siste 10 øre ble preget i 1991, og den ble tatt ut av sirkulasjon i 1993.

Ti øre for tankene dine……. sa en før. Det nærmeste en kommer nå er Femti øre for tankene dine……. Det er vel ikke lenge til den forsvinner den også.

Norges Bank mister for tiden mer enn 17 millioner 50-øringer i året (2009). Ingen vet hvor de tar veien. Om Norges Bank bestemmer seg for å droppe 50-øringen, vil det ikke skje over natten. Den vil kunne brukes som vanlig i ett år etter kunngjøring om at den trekkes tilbake. Deretter har Norges Bank plikt til å innløse myntene i ti år.

Lurer på hvor utrykket «uten et rødt øre » kommer fra?

19 thoughts on “ABC runde 2

  1. Heisann!

    Flotte bilder og en spennende løsning på bokstaven Ø.Her er det en samler … ser jeg. Hos meg er det noen femører – spart for å lære barn å kaste på stikka!
    Ha fortsatt en fin påskekveld!

  2. Så bra løsning på Ø. Jeg har også noen gamle mynter, bl.a 5,10 og 25 øring. Når jeg var liten fikk vi faktisk godteri til 10 øre pr stk😉

    God påske videre🙂

  3. Kjempeartig å se så mange gamle mynter! Hadde nesten glemt 2 øringen! husker min mor fortalte, om sin mor, som ble tidlig enke, at hun lette etter ettøriger for å få råd til det mest nødvendige. Flott innlegg!! -Margit-

  4. Ja – ørerne forsvinder, eller også stryger man 2 nuller i beløbene. Det er sundt med en lille inflation (fordi det mindsker den riges formue lidt) men inflation over 4% er farligt.

    Jeg ved ikke hvad du skal gøre med de gamle ører. Jeg er lige ved at smide mine væk, måske går jeg op til skolen og prøver om de vil have dem!

  5. etter å ha hatt med barnebarn på «harry» tur til Strømstad har jeg bare ører igjen i lomma ;O) god påske

  6. när jag var liten kunde vi köpa ett öres kola ( som smørbukk) då kom man långt med en krona!! nu tycker jag dom kan ta bort femtioöringen faktiskt. jag har då aldrig använt den till betalning likaväl, min spargris äter sånna till middag🙂

  7. Fin løsning på Ø. Det er rart å se igjen de gamle myntene. Interessant å lese om den egentlige betydningen av ordet øre, har aldri tenkt over hva det betyr. Ha en fin påske!

  8. Det var spændende at læse – og sjovt at se jeres mønter!
    Jeg gad vide hvor længe vi havde samme mønter, fordi vi var ét land …
    Rigtig god påske til dig!

  9. Der var det mynter det var lenge siden jeg har sett!
    Jeg har nesten ikke småmynter eller kontanter lenger. Det går jo i kort hele tiden. Så det er ikke så ofte man ser kronestykker heller:)

  10. Ja, snart kommer vi vel af med ørene helt og holdent. Om ikke for andet, så fordi «nogle» gerne vil have, at vi skal bruge euro og cent i stedet.

  11. Snyggt och fint Ö!
    Här har vi 50-öringen kvar, men har hört att den ska tas bort. Vet dock inte när…
    Glad Påsk!

Legg igjen en kommentar

