ABC runde 3-B

Hver torsdag kveld blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen her. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatelse til å låne dem.

Jeg ser at jeg ikke klarer å kommentere så mye i denne omgangen, men skal prøve å komme meg rundt på alle bloggene!

Bokstaven er B

Jeg holder meg trofast til de gamle tingene enda, og denne gangen er det gammeldags barbersaker. Ordet barbering og barber kommer fra det latinske ordet barba som betyr «skjegg».

Før brukte de kniv, kost og barbersåpe for å barbere seg. Esken til oppbevaring av barbersakene, har avtagbart speil.

Det var viktig at kniven var kvass og da hadde de  stropp eller skjerpestropp som er en lærreim som brukes til å holde bladet på barberkniven tørt og i god stand. Jevnlig stropping sørger for at eggen holder seg rett og skarp lengre. Noen hengende stropper har en bakside av stoff . Kosten skal skylles i så varmt vann som mulig, og bare la vannet renne av, den skal ikke bli for tørr  før du tar på barberkremen og lager skum.

Denne esken her ble brukt for å «gjemme» unna barberknivene, slik at ikke unger fikk tak i dem.  Den er finurlig sammmensatt, og  det må fjernet 3 deler og skyve og vende på delene, før den kan åpnes.

Husker veldig godt min bestefar brukte kost , men ikke kniv.  Tingene jeg har på bildene idag er fra min oldefar.

27 thoughts on “ABC runde 3-B

  1. Jeg blir alltid så imponert over slike gamle ting. I min familie har det ikke vært tradisjon å ta vare på slikt, så jeg har ingenting å arve. Min mormor var en ryddig dame og kastet alt som ikke var i bruk! Desverre!

  2. Åh, har alltid vært fasinert av den gamle måten å barbere på🙂
    Det ser skideskummelt ut, men de har en forbausende ro på hånden de gamle barbererene. Kongeinnlegg🙂

    Ha en fin dag videre!

  3. Wow, så utrolig flott arvegods du har der. Tenk at de klarte å bruke slikt utstyr, det er imponerende. Dagens menn bruker jo ofte maskin og lettere høvler😉

  4. Det må være sjovt at finde de gamle ting frem igen og vise dem frem. Jeg havde også en bedstefar som brugte kosten, han havde vist mig kniven, men brugte han ikke.
    God weekend

  5. Ja, det er fine ting, og det er specielt godt at du viser æsken og forklarer meningen. En barberkniv er et uhyre farligt redskab.

  6. Jeg liker disse innleggen av gamle ting og fra gamle tider! Spennnede, og denne gangen likeså!
    Ikke rart de måtte gjemme esken med barbersakene så ikke ungene lekte med knivene…

    Ha en vidunderlig og mimrende helg🙂

  7. Fint og nostalgisk indlæg fra dig! Du store verden, sikke et udstyrsstykke, mændene måtte gennem for at få fjernet skægget.

  8. Du har så ofte et rigtig godt historisk bidrag, og i denne gang er ingen undtagelse.
    Hvor er det et godt B-bidrag.
    God weekend til dig fra mig🙂

  9. Så morsomt å se…tenk at du har det her som «arvegods» fra din kjære oldefar.
    Nå for tiden brukes nok ikke det her utstyret lengre like mye som før i tiden. Men jeg vet at noen sverger til den her metoden enda….mener jeg har sett det i en reportasje på tv’n.

    God helg🙂

  10. Utviklingen innenfor barberveredenen har jaggu gått i rivende fart. Dagens barberutstyr likner ikke en gang på fortidens. Kjempemorsomt tilbakeblikk på gammelt utstyr!

  11. Nostalgi på hög nivå! Idag kan man man knappast få tag i en riktig rakborste. Min man använder fortfarande en sådan. Trevliga bilder… // barbro

  12. Der traff du uken dårlige samvittighet:
    Barbering.
    Jeg får ta det igjen på fredag.

    Suverene bilder. Hurra for det.

    Visste du at min farfar alltid barberte seg med:
    Besseggen Barberblad
    Også det en norsk industrihistorie.

    Og tar du deg litt tid, kan du få oppleve Buenos Aires. Allebilder kan du klikke på for å se detaljene. Men min post denne uken er lang, så kom gjerne igjen på en visitt.

  13. Morrn.

    Det är en ting som jag kom på nu, undrar var min fars utstyr tog vägen när han dog? 1979.

    Han hade förmodligen slutat med kniv och borste, och börjat med elektriska maskin.
    Det var fint att få se «dina» gamla saker.
    Ha de bra.

    Hasse A

Legg igjen en kommentar

