ABC runde 3-C

Hver torsdag kveld blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen her. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatelse til å låne dem.

Jeg ser at jeg ikke klarer å kommentere så mye i denne omgangen, men skal prøve å komme meg rundt på alle bloggene!

Bokstaven er C

Charles Spencer Chaplin (født 16. april 1889 i London, død 25. desember 1977) var en engelsk skuespiller, regissør og komponist.

Han debuterte på film 1914, og etter kort tid ble den klassiske figuren til, landstrykeren med skalk, altfor vide bukser, trang jakke, lange sko, stokk og bart.
Chaplin var selvstendig produsent og regissør, og markerte seg som en kresen og perfeksjonistisk filmskaper.


Orginalen og kopien

Han var gift fire ganger,
de to første ble interessant materiale for sladderpressen og førte til bitre rettssaker. Først var han gift med 17-årige Mildred Harris (1918-1920), så med 16-årige Lita Grey (1924-1927), siden med 26-årige Paulette Goddard (1936-1942) før han endelig fant lykken med 18-årige Oona O’Neill i 1943.
De forble gift fram til hans død. Chaplin ble far til elleve barn.

Chaplins allsidighet utvides til å skrive, musikk. Han var forfatter av minst fire bøker, «Min reise i utlandet», «A Comedian ser verden», «My Autobiography», «My Life i bilder», samt alle hans manuskripter.

I 1972 fikk han innreisevisum til USA etter tyve år i eksil, da han ble beæret med en æres-Oscar for sin enorme innflytelse på filmens utvikling.
Tre år senere ble han adlet i England av dronning Elizabeth Han hadde dermed rett til å føre tiltaleformen sir foran sitt navn.

Han døde, første juledag 1977

17 thoughts on “ABC runde 3-C

  1. Det var dejligt at blive mindet om Chaplin. Ham hol – der jeg meget af. Som ung havde jeg en Chaplin-plakat på væggen. Og det samme har min datter på 19! «Diktatoren» er et mesterværk!

  2. Virkelig et godt innlegg om Chaplin som jeg har lest med stor interesse!

    Takk for kommentar hos meg, og ja – det er min datter på bildene. Hun kommer til å bli glad for din rosende kommentar.

    Ha en fin uke🙂

  3. Han var stor – uten tvil.
    Hans evne til å karikere er udiskutabel.
    Mange husker han kun som komiker.
    De lo uten å vite hva de lo av.

    Topp innslag denne uken

  4. Charlie Chaplin var en stor kunstner, der opnåede stor anerkendelse i sin levetid, men også blev behandlet rigtigt dårligt af amerikanerne! Godt C.

  5. Dette var artig! Flott C hos deg! Merkelig at det er så mye forskjellig på C. Trodde ikke det da jeg satt og tenkte på den! Super kopi! Takk for din hilsen! -Margit-

  6. Jeg ser på tv om natta noen ganger og da sendes Chaplin filmer …og de er likke morsomme enda ..på natta i hvert fall …flott løsning
    F

  7. Charlie Chaplin var ett bra val!
    Visste inte så mycket om honom, så tack för trevlig läsning!
    Trevlig helg!

  8. Oi her har du jammen funnet et godt C-ord. Ble jo veldig nysgjerrig på om det er du som har kledd deg ut som Chaplin.. Stilig.

    @Turid. Det er ikke meg som har kledd meg ut. Det er min mor som har kledd seg ut i forbindelse med noe de hadde på skolen hvor hun var lærer.

Legg igjen en kommentar

