ABC runde 3-F

Hver torsdag kveld blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen her. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatelse til å låne dem.

Jeg ser at jeg ikke klarer å kommentere så mye i denne omgangen, men skal prøve å komme meg rundt på alle bloggene! Har begynt på lederkurs, og jobber mye nå, så jeg rekker desverre ikke over alt. Phuh, men jeg rakk innlegget idag også:-)

Bokstaven er F

Er det noe vi bloggere bruker mye av så er det bilder! Men dagens kameraer er vel et hestehode foran disse jeg har bilde av i dag.  Hvilket kamera bruker du når du er ute å fotograferer?

Et kamera er et apparat til å ta bilder med, enten fotografier (fotografiapparat, fotoapparat, stillbildekamera), film (filmkamera) eller video (videokamera). Navnet kommer av det latinske uttrykket camera obscura, som betyr «mørkt kammer». Kameraer avbilder vanligvis synlig lys. Innretningen består av et mørkt avlukke med et lite hull der lyset fra omgivelsene foran hullet slipper inn, og dermed avtegner seg som et opp-og-ned-vendt lysbilde på bakveggen inne i avlukket.

Slike innretninger ble tidligere brukt som hjelp for nøyaktig avtegning av utsnitt av den synlige virkeligheten, og danner grunnlag for fotografiapparatet. I 1839 ble det første bildet laget på en forsølvet kobberplate, som hadde vært utsatt for joddamp. Lyset forandret jodsølvet, og når platen derpå ble utsatt for kviksølvdamp, fortettet disse seg mest der hvor lyset hadde vært sterkest.  Deretter ble jodsølvet vasket bort med natron slik at ikke lyset kunne endre platen.

Hvis du har lyst til å lese mere om fotoapparatets historie kan det være vel verd å ta en titt på denne siden.

Munchs sa:
«Fotografiapparatet kan ikke konkurrere med pensel og palett så lenge det ikke kan benyttes i himmel og helvete»

19 thoughts on “ABC runde 3-F

  1. Artig med de gamle fotokameraene.. tror faktisk der ligger noen gamle et sted på loftet i Oslo (hos farmor)
    Flott F indlæg – God påske fra Aalborg

  2. Ja, det er en fantastisk udvikling, der har været inden for kameraer. Nu har alle jo kvalitetskameraer, og de fleste benytter dem flittigt. Det koster jo ingenting at smide billeder væk, hvis de ikke er helt perfekte. Men somme tider, når man er til et eller andet arrangement, så oplever man, at man står og fotograferer en hel masse mennesker, der står og fotograferer … ja, fortsæt selv.

  3. Ja, det var sannelig en ganske annen type enn dem man bruker i dag! I den tiden var det nok utenkelig at det gikk an å putte ett i lommen…

    Lykke til med lederkurset og god pinse🙂

  4. Så bra!! Skikkelig flott F innlegg!
    Jeg stemte på avstemningen her, men kan i samme stund nevne at jeg bruker kompakt, speil og mobilkamera når jeg går turer. Alt etter vær og vind. Er dte bra vær og jeg skal langt avgårde, har jeg med meg alle.

    Flotte bilder av de gamle kameraene. Jeg vil påsta at kameraene var nesten vakre før i tiden.

    Ha en stålende flott pinsehelg:)
    Ta mange bilder da!!!

  5. Hvor er det fint at du har vist de gamle apparater. Er det dine apparater eller har du tatt bilder på museet?

    * Det er fotoapparat som er i familien. Vi har to stykker:-)

  6. En underbar inlägg :))
    Fantastiska bilder och mycket intressant text.
    Ha en skön helg
    Mvh Halina

  7. Flott skrevet innlegg. Tenk for en kunnskap fotografene måtte ha før tiden med det utstyret som de benyttet. I dag er det bare å knipse i vei, og resultatet vises med en eneste gang.

    Det er forresten ennå mange som har stor interesse for de gamle teknikkene. Pinhole fotografering er for eksempelt noe som mange holder på med.

    *Pinhole har jeg bare lest og sett resultater fra, har ikke testet ut selv enda🙂

  8. Sikke fine gamle kameraer. Dine billeder fik mig til at tænke på den meget smukke film «Maria Larssons evige øjeblik», kender du den ???

    * Har desverre aldri sett filmen. Skal undersøke litt om jeg kan finne den🙂

  9. Morsomt lese om det vi jo bruker som redskap her, flotte bilder også , de kunne lage fine kamera selv da det var enkelt.
    Flott F.

Legg igjen en kommentar

