ABC runde 3-H

Hver torsdag kveld blir det lagt ut en ny bokstav på bloggen her. Ønsker du å delta, står du fritt til å vise frem bilder og skrive noen ord om ting du forbinder med ukens bokstav. Bilder og tekst må ha noen med den aktuelle ukens bokstav å gjøre. Hvor mange bilder eller hvor mye tekst du publiserer på egen blogg er opp til deg selv. Bildene skal være dine egne eller du har fått venner/familie sin tillatelse til å låne dem.

Jeg ser at jeg ikke klarer å kommentere så mye i denne omgangen, men skal prøve å komme meg rundt på alle bloggene! Har begynt på lederkurs, og jobber mye nå, så jeg rekker desverre ikke over alt.

Bokstaven er H

Min H er for Hav denne uken.

Hav er det sammenhengende vannområdet som skiller kontinentetene eller noen del av dette område. Over 70 % av jordens overflate er dekket av sammenhengende saltvannsmasser som vi kaller hav og som vi i dagligtale deler inn i tre verdenshav (oseaner): Atlanterhavet, Indiahavet (Det indiske havet) og Stillehavet. Havet er en del av hydrosfæren og utgjør 97,2% av denne.

Fordi min far har vært mange år på sjøen og fordi vi bor nærme kysten, så har havet alltid vært endel av livet mitt. Min far begynte som førstereisgutt som 17 åring, men det var mange som reiste ut i enda yngre alder. Da seilte han i Tønnevolds rederi (M/T Tordis)  Han hadde da en månedslønn på  282.

Totalt ble det 29 år på min far på havet, hvorav 2 år i Nordsjøen.Det var alltid spennende når han kom hjem og skulle pakke ut av kofferten.

Husker vi bestandig hadde kartonger med Spearmint og Juicy Fruit tyggegummi. 

Og han hadde alltid med seg en eller annen spennende ting til meg og min søster. Vi var heldige og fikk være med på noen av turene. Det jeg husker aller best er at det var ombord, jeg lærte det grunnleggende for å svømme. Vi måtte bruke redningsringene, og de stakk veldig. En annen ting var maten ombord som var spennende, og kokken tryllet alltid frem noen fantastiske retter. Lukten av båt, disel og mat husker jeg enda, men det er umulig å beskrive den for dere. Dekket ombord var alltid glovarmt og vi måtte ha på oss sko (Muligens fordi vi var i varme strøk). Her hoppet vi paradis og lekte.

Vi har vært på mange spennende plasser. En av plassene vi har vært er på Khark Island i Persiabukta. Her husker jeg at det var helt vanvittig varmt, og at vi besøkte en plass hvor de hadde bygd opp figurer av leire. Kan ikke har vært mer enn 4 år. Men husker enda at jeg synes det var kjempeskummmelt å gå inn i indianerteltet som var her.

Da han mønstret av hadde han seilt maskinsjef i mange år. Etterpå fortsatte han i læreryrket. Han er pensjonist nå, men allikevel fortsetter han å holde kurs i hydraulikk.

11 thoughts on “ABC runde 3-H

  1. Flott og fascinerende historie.
    Vi er mange her i Norge som har forfedre som levet sitt liv til havs-
    En av mine oldeforeldre var en «ekte kapp horner» – en som i seilskutetiden seilte rundt Kapp Horn syd for Sør-Amerika.
    — og han fortalte sa sin datter (min farmor) at Valparaiso i Chile var den flotteste plass på jord – etter 3-4 måneder til sjøs.
    Derfor har vi feriert 4 ganger i Chile;))

    Ha en vidunderlig søndag

  2. Spændende at besøge mange forskellige destinationer. Men det meste af tiden, ude på havet, kan det vel godt være ret ensformigt.

  3. Underbart inlägg!
    Sååå fina och härliga bilder!
    Vad spännande det måste ha varit att få följa med pappa på jobbet🙂
    Trevlig helg!

  4. Min älskling jobbade också ett tag på Nordsjön som svetsare.Det var alldeles efter det att Alexander kjellan gick under.Ja det är några år sen dess.
    Då var man ung och vacker. Nu är man bara vacker hahaha!!!!!!.
    Vilken snygg pappa du har. Ett spännade liv har han haft också fast det kanske inte han tycker för det är väldigt påfrestande att vara hemifrån så långa perioder när man har småbarn.man missar så mycket av deras uppväxt.
    Härlig blogg och finfina bilder.
    Kramizzz // Lotta

  5. Så spennende dette må ha vært. Men det må jo ha vært lange uker/måneder å vente på at pappa skulle komme hjem også da.

  6. Spennende liv det her med arbeid til sjøs…og barna fikk nok høre en del historier og dog noen opplevelser selv,
    Ha en fin helg🙂

  7. De små fødder skal passe på når man går på et skib af stål – stålet bliver meget varmt, ikke sandt?

    Det må have været en dygtig far, som kunne gå fra skibsdreng til lærer.

Legg igjen en kommentar

