ABC-runde 3-R

Mange R’er små…..

Før når jeg var mindre var radioen en «Sølvsuper 8» ett must for oss. Vi rigget oss fremfor radioen, med barnetimegodteposen foran oss for å lytte til Barnetimen. Når vi var litt større var det hørespillet som også måtte følges.

Hvem som var den originale oppfinner av selve radioen er usikkert. Det påstås at Nathan Stubblefield oppfant radioen før både Tesla eller Marconi. Også briten David Edward Hughes eksperimenterte tidlig med radio. Du kan lese mer om radioen her.

Det er ikke bare Radioapparatet som fanget min interesse. Tidlig elsket jeg å rote med elektroniske ting, sa yrkesvalget mitt ble Radiotelegrafist, eller kommunikasjonselektronikk som det så fint het den gang jeg tok utdannelsen min. Jeg kom da heller aldri ut til sjøs, det var andre ting som kom i veien.

Robåten her var medgift til min manns bestemor når hun giftet seg. Så den er av god gammel årgang.

Dette er rester etter en av livbåtene til Scharnhorst.

Ønsker dere alle en god uke. Denne uken for meg har vært RØYKFRI 🙂

18 thoughts on “ABC-runde 3-R

  1. Mange flotte R’er her hos deg!
    Radio var et must i min barndom med lørdagen som den store radiodagen; Trafikk og musikk,Ukeslutt, Radioteateret og barnetimen:)
    Mamma og de hadde en stor Tanberg radio.

  2. Hei ! Så mange flotte R-er ! Sølvsuper har vi også hatt ! Og ein ivrig radiolyttar har eg alltid vore ! Men å ro en robåt, er ikkje tingen for meg, nei. Det tar andre seg av !

    Ha ei riktig fin helg og lykke til med å vere røykfri !!

  3. Først gratulerer som røykfri 😉
    – flotte R innlegg med stilige gamle båter

    Men hvordan får du det til i PS ??
    Ha en fortsatt røykfri uke ;))

  4. Jeg bruker også Photoscape, men det er tydelig at det er muligheter der jeg ikke har oppdaget enda.
    Jeg har brukt susnet til online telling, men fikk ikke den andre til å fungere. Nå har jeg funnet StatCounter, så får vi se. Jeg har i allefall klart å hindre at jeg telles når jeg er inne selv.

  5. Så flott! Det må vel være deilig å være røykfri!
    Ellers må jeg si at bildet med de gamle båtrestene var utrolig flott! Artig med medgiften også!
    En Radio sølvsuper lyttet også jeg til i tidligere tider. Har akkurat maken. Flott R bidrag! -Margit-

  6. Gratulerer som røykfri i en uke! De første tre ukene er verst, så ikke gi deg. Jeg har vært røykfri i ett år. 😀

    Fint innlegg på R!

  7. så fine bilder av både radio og regnbue…ja du, tenk nå går du inn i en annen verden – røykfri…
    du merker det godt allerede etter en mnd. Klær, hud, hår…og kondis blir noe annet..bare vent å se.

    Radio er jeg helt avhengig av…så jeg vet ikke om det blir bedre når det blir digitalt…mye må skiftes ut vet jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

