ABC-runde 3-T

T for TV

Hva passer vel bedre på T enn Televisjon/TV,  nå når NRK og fjernsynet har 50 års jubileum. Og de mørke kveldene begynner å komme, og en kryper inn i sofaen.

Vi fikk vårt første TV hjemme når jeg var 2 år gammel. Vet ikke om det er det første TV’en som jeg husker. Men det var ett sort/hvitt TV som var innfelt i ett Krognesskap. Hadde to justeringsknapper, en for grovinstilling av kanalen og en for fintuning av bilde. Så var det en knapp til justering av bildet som rulla, og en knapp til kontrasten……. og nesten ingen programmer.

Her satt vi som to små engler, jeg og søsteren min og ble vettaskremte når vi så Pompel og Pilt, og Pernille og Mr Nelson.

Nå er det ett hav av kanaler å velge mellom, men heldigvis vet vi hvor AV-knappen befinner seg.

Når fikk du/dere første TV i hus?

10 thoughts on “ABC-runde 3-T

  1. Mine foreldre var ikke så opptatt av å få Tv tidlig, så jeg gikk til min onkel når det var noe jeg ville se!
    Blant annet «detektimen». Flott funnet på å mimre litt over TV ens begynnelse i Norge!
    -Margit-

  2. Hjemme fikk vi Tv i -70 tror jeg. De hadde bygget nytt hus, og TV’n ble bygd inn i en vegg som var for tykk av en eller annen grunn. Foran var det en paneldør av samme panel som stueveggen.
    I dag sliter Kamelryttersken med å finne PÅ-knappen

  3. Vi fikk vel vår første TV – en Emerson – i begynnelsen av -60 årene. Tenk vi hadde bare en kanal, og topografien var slik at det var ikke mulig å få inn svensk TV, selv ikke med svenske-antenne.

  4. Jeg kan ikke huske det første tv’s ankomst, men har fået fortalt at mine forældre købte det dengang J.F.Kennedy blev skudt.
    Derefter gik der mange mange år før de syns det var nødvendigt at skifte til farve.
    Jeg ser meget lidt tv efterhånden, syns der er mange meget bedre ting at tage sig til når 🙂

  5. Jeg kan ikke huske at vi ikke har haft TV i mit barndomshjem, men kan huske da vi fik det første farve tv.. det var stort 🙂

  6. Jag kan inte minnas att det inte funnits någon tv hemma hos oss.
    Tittar inte så mycket på tv numera. Har så mycket annat att pyssla med så jag glömmer oftast av tv:n 🙂
    Trevlig helg!

  7. Morrn.

    Vi har mycket bättre bild på Hedmarken…

    Ha de bra.

    Hasse A
    PS.
    Vi hade bättre bild i Stockholm redan under revolten i Ungern…1956.

  8. 1967 fick vi vår första tv. Det var ganska sent, nästan alla mina klasskamrater hade tv. Vi fick den lagom tills Sverige gick över till högertrafik den 3 september 1967. Det var väldigt spännande att följa detta på tv. Hylands hörna var den klassiska underhållningen på den tiden.

Legg igjen en kommentar

