Kantarellene lyser opp

gult i gult

I helgen har vi vært på sopptur. Og kantarellen begynner å bli stor og fin. Den lyser opp der den kikker frem i skogbunnen. Men en blir litt blendet av å kikke etter det gule. Det er lett å å bli forvirret når en ser en gul flekk, og så viser det seg at de bare er ett vissent blad istedet for sopp.

Nå har jeg lært meg 2 helt sikre slag som jeg kan plukke. Kantarell og piggsopp. Fåresopp har jeg plukket, men ville nok spurt en mykolog, eller noen andre som var sikre på soppslagene, for å være helt på den sikre siden at dette var av det spiselige slaget. (Hadde med meg en soppkjenner når jeg plukket den)

Jeg kjøpte meg en soppbok for noen år siden. Men den tør jeg rett å slett ikke stole på når jeg går i skogen for å finne sopp. Det er jo så mange slag som det både finnes en type som er spiselig, så har du den som er nesten helt lik, som er kjempegiftig.

Jeg forveller soppen og fryser den i passelige porsjoner. Etter behov blir det tatt opp, og stekt sprø i pannen. Yammi sier jeg bare.

Hvilke slags sopp tør du å plukke?

Eller for å være sikker, kjøper du dem på butikken?

Legg igjen en kommentar

