ABC runde 3-V

Nesten slutten på denne runden – V denne gangen.

Denn gangen tenkte jeg på vinlegging som innlegg. Ikke det at jeg er ekspert på dette området, men hadde bilder til dette formålet Men hadde også tenkt meg en tur til Fuhr i Grimstad og ta bilder av bygget som huset stor vinproduksjon i Grimstad, men som desverre nå står tomt. Lykken var stor når det ikke var gjerdet inn, og at jeg kunne komme riktig nærme bygget.

Gikk å knipset litt og var litt i mine egne tanker, når jeg hørte stemmer. Og så kom det at «dette er privat område»  Hjelp..!!, tenkte jeg, og sa at jeg kunne gå med en gang. Og forklarte hvorfor jeg var der, og samtidig at jeg hadde gode minner herfra som liten. (Vi leverte epler, og fikk eplemost i retur) Det viste seg at det var Mons Fuhr jeg snakket med. Han hadde omvisning i «Mons Hule», som er hans private museum over Fuhr produkter, og tenk jeg var så heldig at jeg ble innvitert med inn for å se! GLEDE!!

Her på Fuhr er det laget mye norsk vin, og den mest populære var vel Furfino. Jeg husker best eplesaften og eplemosten.

Litt historikk om FUHR.  I 1900 ble de første flaskene solgt. De solgte omlag 600 flasker første året, og vinen ble etter hvert annerkjent Storhetstida var fra 1930-tallet og utover, da Grimstad virkelig var vinbyen i Norge. Den gang var vinproduksjonen en viktig arbeidsplass i området med 200 faste ansatte og 50 sesongarbeidere. ( Les mer  om FUHR her og her )

Det er mye bær iår, og noen av de går det kanskje an å legge vin av…?

Har du noen gang prøvd å legge vin selv?

15 thoughts on “ABC runde 3-V

  1. Hei, dette var da litt av en opplevelse🙂 Flott innlegg, likte spesielt det første bilde ditt. Spennande fasade, «ber om » å få blitt tatt bilde av. Liker så godt mennesker som er så rause som herr M. Fuhr !

  2. Godt han var vennligsinnet og slapp deg inn. Tenk om du ikke hadde turd gå dit og ta bilder? Da hadde du gått glipp av hele omvisningen og opplevelsen. Den som Våger Vinner.🙂

  3. Herlige bilder og god historikk. Godt han var vennligsinnet og slapp deg inn. Tenk om du ikke hadde turd gå dit og ta bilder av bygget? Da hadde du gått glipp av hele omvisningen. Den som Våger Vinner.🙂

  4. Så flott at du ble invitert med på omvisning i stedet for å bli jaget bort, hyggelig fyr han Fuhr!
    Jeg liker veldig godt bildet ditt av vinkassene, slike detaljer har jeg sansen for🙂

  5. Må bare si til alle som lurer at området er hverken sperret av eller inngjerdet.Og ligger rett ved hovedveien. Så jeg følte ikke at jeg var på privat område.

  6. Takk og pris du skriver og dokumenterer noe som faktisk var en norsk industri, men som dessverre ble dømt til nedleggelse av fantaster..
    Trist men sant (at jeg har smakt produktene i sin tid var ingen trist opplevelse)

  7. Så morsomt at du fikk omvisning! Selv om du snek det rundt på annen manns grunn :o)
    Flotte bilder også … liker veldig godt det første!

  8. Så moro at du fikk bli med på omvisning da.
    Kjempefine bilder! Jeg kjenner igjen flasken som det står Fuhrfino på. Lurer på om ikke mamma og pappa hadde den en gang eller to.🙂

  9. Utroligt….har man virkeligt produceret vin I Norge….:D

    Spændende for dig saådan at blive inviteret indefor på museumsbesøg og dejligt at du deler det med os..

    Det allerførste billede er meget meget nydeligt og meget meget dramatisk😀

  10. Virkelig smukke billder.. jeg anede ikke at der var produceret vin i Norge..🙂 I mine meget unge dage lavede vi vin, sådan noget 6 ugers noget, hvor vi købte det hele i en kasse tror jeg..

Legg igjen en kommentar

