ABC Skandinavia

#2

Tusen takk for kommentarer på A’en min, det ble jeg velig glad for.

 

Denne uken er vi over på B, og jeg tenkte at jeg skulle bruke noe som jeg omgir meg med. Blyanter, både med og uten farge.  De første skikkelige blyantene, slik som vi kjenner dem, kom rundt 1564.

Det var italienerene som var de første til å hule ut pinner for å fylle dem med bly. Like etter, ble metoden med å dele en hul pinne fra et blyanttre, legge en stang av bly inni, og så lime delene sammen, utviklet. Det er denne teknikken som fortsatt blir brukt i dagens blyantproduksjon.Det engelske ordet pencil kommer av det latinske ordet penicillus som betyr «liten hale»

Visste du forresten at det finnes ett eget museum for blyanter?

8 thoughts on “ABC Skandinavia

  1. Spændende indlæg.. jeg bruger ikke mange blyanter mere, enten skriver jeg noter dirkete på pc eller også bruger jeg en kuglepen / tuchpen.
    Hav en god uge..

  2. Visste ikke at det fantes et eget museum for blyanter, men jeg kunne godt ha besøkt det – elsker butikker hvor de selger blyanter og slikt nemlig 🙂

  3. Det var spændende at læse! Tænk at det er så gammel en opfindelse – det var jeg ikke klar over. Et dejligt B-indlæg du har fundet på!
    God søndag eftermiddag og aften til dig 🙂

Legg igjen en kommentar

