Mandagstema

Nisser

6 desember er det Sankt Nikolas dag

Sankt Nikolas var en tyrkisk biskop, som delte ut gaver til fattige og spesielt til barn.Det er også en historie som sier at han kastet penger inn vinduer til fattige i julen.
Som ung mann ble han ordinert til prest av onkelen. Kort tid etter døde foreldrene av pest, og Nikolas arvet farens formue. Han ga bort alt til fattige, men gjorde det i hemmelighet slik at ingen skulle rose ham for det..
Etter sin død, ble han gjort til helgen på grunn av sine gode gjerninger.Senere avskaffet protestantene helgedyrkelsen,og Sankt Nikolas ble til våres julenisse. Her i Norge kom julenissen via Tyskland og Danmark, først mot slutten av 1800-tallet.

Min nisse er fra jeg var liten. Han har mistet skjegget sitt og har fått seg noen små trøkk i fjeset. Tror han har mistet sekken sin også. Stakkars nissefar, han er blitt en gammel mann nå. Tror han er rundt  40 år gammel nå.

 

Men hvor bor nissen i Norge?   Drøbak eller Tynset ????

5 thoughts on “Mandagstema

  1. Slik en nisse hadde mormor også og akkurat som din, hadde den fått både trøkk både her og der. Må spørre mamma hvor den nissen ble av Den er nok ca 45 år for jeg var ikke gamle jenten da jeg så den for første gang.
    Jeg vet ikke hvor av de stedene nissen bor. Du vet som bergenser, så har jeg ikke noe forhold til noen av de stedene. Jeg ville nå si at nisser bor der man tror den bor – enten det er i stall eller stue:)

  2. Det är kul med de gamla tomtarna. För mig har aldrig tomten bott på någon speciell ort. Berättelserna gick att tomten bodde i skogen eller så fanns han som grå hustomte i ladugården eller stallet.

Legg igjen en kommentar

