ABC Skandinavia

#12

En av mine yndlings sjokolader er  Lohengrin sjokoladen. Livsfarlig å begynne på  spør du meg! Mørk sjokolade med deilig romkrem inni.

Denne sjokoladen har en litt spesiell historie. I 1911 ble det inngått en avtale mellom A/S Freia og Nasjonalteateret som ga Freia enerett på salg av sjokolade i teateret. Arkitekten Henrik Bull, som også sto for utformingen av Nasjonalteateret, tegnet også denne eksklusive sjokoladen,som skulle kun selges i teateret. Da teateret hadde premiere på Wagner-operaen Lohengrin i desember 1911, var det Lohengrin både på scene og i salen. Ett par år etterpå kom den også  for salg i butikkene.


7 thoughts on “ABC Skandinavia

  1. Hyggelig gjensyn … bringer tilbake minner om min mormor Hun hadde alltid med seg Lohengrin da hun kom på besøk! Nå syns jeg den blir i søteste laget og foretrekker ren mørk sjokolade … men hver sin smak, og den kan ikke diskuteres 🙂

  2. Min virkelige, gode gamle favoritt.
    Nyder den til espresso og avec.
    Det var også min morfars favoritt.
    Og det er lenge siden det;-)

Legg igjen en kommentar

