Hva har jeg gjort

Jeg har vært sykemeldt i 3 uke, og den tiden har jeg har jeg brukt til å lese bøker. 2 stykker i denne omgangen.

Selv tausheten tar slutt ,mine seks år i fangenskap av Ingrid Betancourt


I 2002, mens hun drev valgkamp for presidentskapet i Columbia, ble Ingrid bortført av FARC-geriljaen. I seks og et halvt år satt hun fanget dypt inne i den colombianske jungelen. Hun opplevde mange groteske ting i fangenskap, mishandling, de utallige rømningsforsøkene og den dramatiske redningsaksjonen som i 2008 .   Mot og vilje og ikke minst ett overlevelsesinstink, har damen nok av. Hennes urokkelige tro driver henne fremover.  Hun betrakter frykt for eget liv, over frihet, håp og det som inspirerer håp, samt at hun har en utrolig omsorg for medfangene .

3096 dager, Natascha Kampusch


Natascha Kampusch var bare et barn når hun den 2. mars 1998 ble hun bortført på vei til skolen, ti år gammel. Gjerningsmannen,  Wolfgang Priklopil, holdt henne fanget i et kjellerhull – i 3096 dager. Den 23. august 2006 klarte hun å rømme. Priklopil tok sitt eget liv samme dag. Boken er hennes ord om tiden i fangenskap, sitt forhold til kidnapperen og om hvordan hun klarte å unnslippe helvetet.

To bøker som engasjerer veldig. Jeg klarte nesten ikke å legge dem bort.

Legg igjen en kommentar

